Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*Hjälp* produktbilder med digitalkamera

Skrivet av Yello
Jag har en Pentax Optio 300 som jag har plåtar lite med.
Nu har jag försökt ta bra produktbilder av olika saker, men det går inte bra.
Så jag behöver tips.

Små saker:
Försökte ta kort på t.ex ringar, men det blir suddigt (närgräns 14 cm) samt att det inte blir snyggt färgmässigt. Antingen för vitt med blixt eller för mörkt utan blixt.

Kläder
Problem med ljuset.


Finns det speciella lampor som inte kostar multum och som man kan använda i vanlig armatur för att få "rätt" ljus.
Alla tips mottages vänligt
Svar på tråden: *Hjälp* produktbilder med digitalkamera

tips:

Skrivet av  Estethia ™
små saker: har du nåt programval för macrobilder på kameran (tex. canon kör med en blomma som symbol för macro/närbilder. annars titta i kamerans handbok)?
kan du ställa in det så drar kameran automatiskt på lite mindre styrka på blixten.

sen har du exponeringskompensation på din kamera. läs i handboken vad du kan göra med den, för det är nog det bästa valet om inte macro finns.

ska du publicera bilderna på webben? för isf kan du i ett enkelt bild-editeringsprogram klippa bort oväsentligheter i bilden och ändå inte behöva bekymra dig om kvalitetsförlusten.

vad menar du med problemljus och att det inte är rätt?
kör du vanliga glödlampor och får fel färger? isf kan du koppla bort den automatiska vitbalansen. många digitalkameror har lite problem att få auto-vitbalansen att vara riktigt bra i inomhusljus. ställ in glödljus på kamerans vitbalans om det finns, eller vilken gradering som nu stämmer bäst för ljusförhållandet.

klarare?
annars fråga mer.
:o)
 

Jag ska prova

Skrivet av  Yello
återkommer säkert med frågor *L*
 

Artiklar från Familjeliv