Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

25 miljoner pixel

Skrivet av lina
behövs om du ska få samma skärpa och kvalite med en digitalkamera som med en 100iso 135 film
Svar på tråden: 25 miljoner pixel

...pja, om du gör väääldigt stora kopior och sen..

Skrivet av  Estethia ™
... tittar på dom under lupp.
men ärligt, hur många gör det?
många proffsfotostudior kör med 14 MP i vanliga fall, och då blir det stora reklamskyltar ute på stan.
(som inte behöver mer upplösning trots storleken)
om man gör 10x15 - 13x17/19 kopior (vanligast hos amatörfotograrer) på sina bilder så är runt 5-6 MP gott och väl tillräckligt. det går inte att med blotta ögat se nån försämring.
 

det spelar ingen roll

Skrivet av  lina
det är likafullt ett mått på "kvalitets" skilnaden mellan vanlig film och digital
och på stora reklamskyltar ute på stan behöver du knapt ha ledsyn för att se hur grova dom är
dom ska iaktas från ett avstånd av 10 meter och längre
 

jo, men..

Skrivet av  Estethia ™
... jag menade att det inte behöver vara så många MP för att få bra kvalité på vanliga 10x15 kopior. att det oxå bör sägas.
varken skärpa eller detaljrikedom försämras av färre MP än 25 på små kopior.
visst är det ett bra riktmärke för kvalitétsjämförelser, men i praktiken väger det ju in hur stora kopior man gör osv, för att blotta ögat ska se kvalitetsskillanden.
och jag menar oxå att man inte alls behöver följa det riktmärket som amatör, för att få bra kopior, beroende på hur stora kopior man gör (och med hur många MP).
och gör man väldigt enorma kopior så behöver man inte heller så pass mycket eftersom betrakningsavståndet är längre.
jag skrev att de stora reklamaffischerna inte behöver så bra upplösning, och med det menade jag just för att betraktningsavståndet är längre.. ursäkta att jag var otydlig.

jag menar lite att även om skärpa och detaljrikedom inte blir densamma på större kopior med betydligt färre MP än 25 så gör det ingenting. eftersom just betrakningsavståndet är längre.
eftersom ögat inte kan se kvalitetsförsämringen förns på riktigt stora kopior som man går riktigt nära, så behöver man egentligen inte bry sig om den kvalitetsjämföringen.
dessutom så är det lite oinformativt att rakt av säga att si och så många MP behövs för att jämföra med film överlag. det är betydligt mer instanser som ska in innan man kan jämföra. tex, slutprodukten och dess storlek och användningsområde.
visst kan du ha på pricken rätt, men det behövs en närmare beskrivning än att bara säga att det behövs 25 MP = 100 iso film.
du kanske mer avskräcker folk att göra kopior på sina bilder från kameror med betydligt sämre MP än 25 när du säger så..
inte för att jag tror det är så, men det skadar aldrig att vara övertydlig och även tala till amatörer och berätta att det du säger inte måste följas för att få bra kvalité på sina bilder. ;o)
 

Artiklar från Familjeliv