Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

(O)nödig kunskap om JPG-komprimering...

Skrivet av \\Thomas
... har drabbats av bilder som varit för hårt komprimerade för att kunna användas, och på köpet lärde jag mig en hel del om hur JPG-komprimering fungerar...

Den läser av bilder i rutor, 8x8 pixlar. Bland de 64 pixlarna försöker den hitta en gemensam nämnare, den jämnar ut skillnader i färg mellan de olika pixlarna. Desto hårdare komprimering, destor färre skillnader får det finnas inom gruppen om 64 pixlar. I den hårdaste har dessa 64 pixlar i princip blivit en enda bildpunkt.

Har man en gång förvandlat en bild till JPG och sparar om den, sker ingen ytterligare försämring, om man inte väljer en hårdare komprimeringsgrad. Skillnaden mellan punkterna är redan utjämnade. Du får inte tillbaka punkterna om du väljer en lägre komprimering, en bild som är förstörd kan bara räddas till viss del med hjälp av kunskap och Photoshop.

JPG-komprimering finns inte bara i filformatet JPG, kan även finnas i vissa pdf- och eps-filer.

Tiff är ett bra val om man vill vara säker på att ha ett format som inte förstör men det tar då större plats, även om man väljer LZW-komprimering av tiff-bilder.

Min räddningsaktion gick si-så-där, går nog att trycka. Ska se om jag kan hitta andra bilder istället...
Svar på tråden: (O)nödig kunskap om JPG-komprimering...

nja...

Skrivet av  Pappa F.
Håller nästan med det du skriver. Om du tar upp en jpg-bild och redigerar den på minsta lilla vis och sparar om den med samma komprimeringsgrad så räknar den om bilden, dvs du får ytterligare en komprimering/utjämning ovanpå den gamla. Man brukar säga att man ska akta sig för att spara om jpg-bilder eftersom bilden försämras för varje gång. Hur mycket sämre den blir beror på komprimeringsgraden, men även "högsta kvalitet" jpg är en försämring av bilden. Tiff och EPS är icke-destruktiva (även med lzw-komprimering av tiff). Har inte hört talas om att man kan använda sig av jpg-komprimering av en eps-bild, men däremot har du rätt i att pdf-filer ofta sparar om bilderna i jpg.

Bäst är nog om man kan jobba i eps, tiff, eller photoshops råformat och sedan spara om bilden i tex jpg beroende av hur man tänker använda den.
 

Hur är det bmp då?

Skrivet av  Kristina & Gustav + bf18/11
Bmp är väl också ett format som inte "förstör" eller?

(Fast det kanske inte är ett relevant format?)
 

BMP...

Skrivet av  \\Thomas
... Nu är jag ute på nyfrisen is, det knakar men jag gör ett försök...

Nej, BMP förstör inte, men jag är inte helt säker på antal färger som BMP hanterar.

Däremot är jag säker på att BMP tar stor plats, varje bildpunkt är beskriven, dessutom finns det inte med något utskriftsinformation, skriv ut denna bild med 300 pixlar per tum. BMP har alltid 72pixlar. Desutom kan du inte lägga till filinformation i BMP, typ fotograf, datum, tid, kamera och sånt.
 

För att krångla till det hela...

Skrivet av  \\Thomas
... så stödjer faktiskt Photoshop med flera bildprogram tiff med JPG-komprimering. Det har jag fått lära mig idag...

Kunskap är viktig så att man vet vad man gör, och att ALLTID spara en original av bilden, innan man börjar ändra saker...
 

Vad gäller EPS

Skrivet av  Loop
Så kan du visst JPG-komprimera. Thomas har helt rätt vad gäller det.
 

Artiklar från Familjeliv