Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

2 frågor

Skrivet av yenny
1--> Hur gör jag för att bakgrunden ska bli suddig och bara objektet ska bli tydligt? (har digitalkamera, minolta dimage z1)

2--> Förre året gjorde jag om en bild i photoshop på min dotter. I verkligheten håller hon i en stol, men på julkortet kommer hon upp ur en snöig skorsten med en julklappssäck i handen + att hon har tomtekläder.
Vad ska jag göra i år? Har ni inga idér som jag kan stjäla *s*

Kram
Svar på tråden: 2 frågor

Närbilder...

Skrivet av  Li & Joline
Om det är det ju menar med närbild skarp, suddig bakgrund, använd macroknappen på kameran (blomman) eller ställ in bländare och slutare manuellt, (läge M)
 

ok...

Skrivet av  yenny
...macroknappen har jag provat...likaså poträttbildsläget...hur ska man ställa in bländare o slutare då? på vad ska det stå? *gröngöling*
 

Slutartiden..

Skrivet av  Li & Joline
Kan du vid porträttfotot ställa in på tex. 1/1000-4000 sek, detta tillsammans med den större bländaröppningen lämpar sig bra för porträtt.

Kort slutartid gör även att rörliga motiv "fryser", mendans en längre slutartid ex. 1/60 sek gör att du ser rörelseoskärpan, (en hand som viftar, eller nån som springer osv) Dock ska du tänka på att lång exponering, som blir när du använder lång slutartid på kräver stativ!
 

Hmmm...

Skrivet av  Anon Üm
En kort slutartid - typ 1/1000-dels sek. - är väl lämpligast när man vill minimera rörelseoskärpa, t.ex. vid utomhusaktiviteter.
Vid porträtt brukar jag använda en ganska lång slutartid - 1/60 eller 1/90 - dels för att hinna få in mer ljus, dels för att minska risken att folk blundar på bilderna. Om slutaren är öppen en sextiondedel av en sekund så hinner ju ögat både stänga sig och öppna sig igen, varvid ögat under större delen av tiden kommer att vara öppet ( =blinkningen syns inte). Vid en slutartid på 1/1000-dels sekund har man kanske otur och råkar knäppa precis under den hundradelen av en sekund som ögat är stängt. Vid en längre slutartid hinner ögat åter öppna sig.
Stativ kan vara lämpligt vid porträttfoto, om man känner sig lite darrig på handen.

Skärpedjupet bör som sagt hållas lågt, ner till 2,8 eller lägre om objektivet medger det, vid porträttfoto.
 

tillägg bländartal..

Skrivet av  Li & Joline
Bländartalet kan du exempelvis vid porträttfoton ställa in på 2.8 för att göra skärpedjupet kort och bakgrunden suddig.... Ju mindre bländartal (stor bländaröppning) desto kortare skärpedjup och suddigare bakgrund.

Ett högre bländartal ex. 16 (liten bländaröppning) passar sig bra som tex. landskapsbilder!
 

Artiklar från Familjeliv