Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fotografera vatten

Skrivet av Monika
Jag har sett att många har fotograferat så fina vattenbilder. Vad har jag förstått så experimenterar man hemma i köket med skålar i olika färger och så fotar man. Jag skulle testa det första gången igår, men det som slog mig var: HUR GÖR MAN?

Måste man ha en stor färgad skål, som helst är helt plan i botten för att inte få med kanter och formerna på skålen? Droppar man vatten ner i skålen under tiden som man sekvensfotograferar? På makro? Helt manuellt eller något annat program?

Men så till mitt största bekymmer, vad använder man för att skapa de fina mönstren med vattendropparna i vattnet? Jag testade först att hälla vatten i skålen under tiden som jag fotograferade, men då blev det ju en stråle hela tiden och så blev det skum i vattnet. Okej, tänkte jag, jag måste nog skapa mindre droppar. Hmmm, det enda som slog mig då var flaskan med AD-droppar (olja visserligen, men det kanske blir coola effekter). Hur lätt var det då att droppa och pricka droppen med kameran och trycka av exakt när droppen landade. Typ inte alls... och sen så blev ju de dropparna så små att det knappt blev någon effekt.

Är det någon som har några tips, så emottages de tacksamt! Eller är det kanske "affärshemligheter"? ;-)
Svar på tråden: Fotografera vatten

Ingen? Tråkigt... =( *IMT*

Skrivet av  Monika
 

tycker oxå det är tråkigt..

Skrivet av  Cecilia VA, USA
tyckte det var en kul och intressant fråga.
Tyvärr har jag inget svar att komma med ;(
 

Jodå...

Skrivet av  mie
Det är en jätteintressant och bra fråga men det är så långt och "jobbigt" att förklara att man måste ha lite tid och ork att göra det!

Så här har jag gjort:
Jag har använt mig av en blå skål, en röd plastlåda, grabbens badbalja och en ljust blå tillbringare. Inte alla samtidigt men för att variera färgerna!

Jag använder stativ och ställer manuellt in skärpan på tex ett mynt eller nån liten pryttel och kollar sedan av så jag vet var jag ska droppa.

En pipmugg har jag använt mig av när jag droppar, håller för ett finger och reglerar tills jag får lagom stora droppar. Man får helt enkelt prova sig fram där.

Sedan håller jag in avtryckaren och iom att min kamera tar flera bilder efter varandra (upp till 20 bilder innan den måste skriva till kortet. Dessa 20 bilder tas inte supersnabbt utan det är bara de 3-4 första som klick-klick-klick:ar fram sen är det klick...klick...klick... om du fattar ;-)).

Många bilder är tomma eller har en suddig droppe eller bara lite plask och är bara att slänga men sedan helt plötsligt har man en fin bild! Det kan vara 1 fin på 100 ibland och det är drygt verkligen!

En viktig sak är att se till att det är MYCKET ljust. Använd heller inte blixt för det ger ofta fula "märken" på dropparna. Nu i sommar har jag stått utomhus mitt i solen och fått bra resultat!

Du får fråga mer om du undrar!

/mie (droppar finns på min fotosida, adress i info)
 

Jättefina bilder!!!

Skrivet av  Cecilia VA, USA
tack för förklaringen, även om det inte var jag som frågade...

 

Tack snälla Mie!

Skrivet av  Monika
Du är en ängel! Men det vet jag ju iofs sedan tidigare från juli03 =) (jag är Monika m Rasmus där, även om jag inte varit så aktiv på länge).

Har länge tänkt att berömma dig för dina superfina Valterbilder (och även på andra saker), du ska veta att du har blivit en stor fotoinspirationskälla för mig i mitt relativt nyvunna stora intresse! Jag ska ta till mig dessa tips också.
 

Artiklar från Familjeliv