Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilken skulle ni rekomendera?

Skrivet av vill ha vill ha vill ha *tjatig*
Olympus Camedia C-770 Movie (närgräns 3 cm)
Fujifilm Finepix S5500 (närgräns 10 cm)
Nikon CoolPix 4800 (närgräns 1 cm)
Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom (närgräns 3 cm)
Konica Minolta DiMAGE Z3 Silver (närgräns 1 cm)

Det som de har gemensamt är väl att de alla har 4 mp, mellan 8-12 x optisk zoom.

Eller vet ni rent av någon som är liknande dessa men bättre (får inte kosta mer än 5000:-) som du vill rekomendera?
Svar på tråden: Vilken skulle ni rekomendera?

tycker nog

Skrivet av  .:caya:.
du ska spara lite mer o köpa en digital systemkamera
personligen rekommenderar jag canon eos 300d
 

Men grejen är...

Skrivet av  vill ha vill ha vill ha
... att nu kommer julen o min son fyller år precis innan så dessa goa pengar jag har över denna månaden kommer gå åt till presenter och kalas och mat om jag inte gör slag i saken nu *S*.

Jag är väldigt dålig på att spara men nu "råkade" jag få 5000:- "över" denna månaden och känner att vill jag ha en ny kamera så måste jag köpa en nu... nu eller aldrig...
Även om jag sparar pengarna kommer min man hitta nått hål att stoppa dem i :S
 

jag satt i liknade sits

Skrivet av  Tiistla
Jag vill helst av allt ha en digital sytemkamera men hade inte råd till det, så då köpte jag mig en Z3:a så länge för att stilla begären lite eftersom den kamera nästan har allt jag vill ha. Så den räcker för mig rätt bra nu så länge tills jag har sparat undan lite mer penagar, sen sälje jag Z3:an och tar de pengaran + det jag sparat och lägger på en systemkamera istället. =)

 

ignorera alla stavfel! *s*

Skrivet av  Tiistla

imt
 

Är du nöjd med din?

Skrivet av  vill ha vill ha vill ha
Jag har nu beställt en z3 och den är skickad så har jag riktigt tur kommer den i morron.

Var in på onoff idag och höll i den och och provade den lite. En sak jag la märke till var att displayen eller vad det kallas var dåligt ljus på. Kan det vara någon inställning på kameran i butiken eller har du/ni som har den kameran oxå tyckt att det är svårt att se motivet på skärmen (ni vet lilla tvn, fasiken att jaginte vet vad det kallas*ler*)

Tiistla korten i din info är de tagna med din z3:a??

 

jätte nöjd!

Skrivet av  Tiistla
Jo jag är jätte nöjd med min än så länge!

Att bildskärmen var mörk på Z3:an du provade i affären kanske berode på att den stod i manuelt läge (M)? När man använder det manuellaläget och själv ställer in bländaren och slutartid så avspglas resultatet direkt på bildskärmen så du där ser hur mörkt/ljust kortertet blir.
 

korten i infon

Skrivet av  Tiistla
Är inte tagen med Z3:an men jag har lagt ut flera bilder på min fotosida (se länk i infot) som däremot är tagna med Z3 om du vill se hur bilderna kan bli tagna med kameran.
 

Jaaa det stämmer

Skrivet av  vill ha vill ha vill ha
Hade vridit den till Manuell och då vart skärmen mörk! Hade ju inte tid att leka med den speciellt länge för mina småpojkar vaknade och var arga så jag fick bege mig av för att fixa lunch till dem.

Tack för ditt svar!

 

Z3

Skrivet av  Eva
Av dessa skulle jag välja en Z3. Den har 12 x zoom och bildstabilisering vilket nog är bra på en kamera med mycket zoom.

Men jag skulle nog välja en svart hellre än en silver :-)
 

jag har hört

Skrivet av  vill ha vill ha vill ha
att den är svår att fokusera i mörker. Brukar kameror vara så i denna prisklassen så det är nått man får acceptera eller är det en svaghet för just z3?
 

Är nog så

Skrivet av  Eva
Det verkar som om kameror med mycket zoom inte har hjälpbelysning för autofokusen som många kameror med mindre zoom har vilket gör att det kan bli lite svårare att fokusera när det är mörkt.

Vill du absolut ha mycket zoom? Ta annars en titt på t ex Canons A95. Den har "bara" 3 x zoom men den har hjälpbeslysning och även vridbar display som de som har en säger är mycket bra. Den har fått bra betyg i alla tester jag sett och kostar från ca 3000:--. Använder billiga CF-kort och har närgräns 5 cm.
 

HP 850/945

Skrivet av  PPP
HPs modeller 850 (som jag har) och 945 har 8x zoom och mycket bra hjälpbelysning. De kan fokusera i närmast totalt mörker. Sen gäller det att vara stadig på hand också...
 

Ingen har tydligen allt

Skrivet av  Eva
Hjälpbelysning OCH bildstabilisator borde ju vara det ultimata.
 

Nikon 8800

Skrivet av  PPP
Nikon 8800 är ett exempel på en som har både af-assist och bildstabilisator. Lite annan prisklass än så länge, dock. ;-)
 

Förstod att det fanns en hake

Skrivet av  Eva
Man kan inte få allt till billig peng.
 

zoom och fokus...

Skrivet av  \\Thomas
.... är nog tvp saker som hänger ihop... Har du mycket zoom, blir ljuset lidande, och utan ljus har alla kameror svårt att fokusera. En svaghet du får leva med för att få den stora zoomen...
 

S5500

Skrivet av  LottaJ
Den är jag sugen på, tycker man får allt jag vill ha till ett vettigt pris. Dvs manuella inställningar, mycket zoom, filtergänga. Det som är avkall för mig på S5500 är att den saknar blixtsko för extern blixt, men det får väl gå utan den. Vad gäller macro 10 cm så har jag ändå inte tänkt att fota fasettögon så jag tror att för mig så skulle det räcka med 10 cm, eftersom den har filtergänga kan man ju sätta close-up-linser på ifall det skulle behövas.
 

Artiklar från Familjeliv