Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förminska bild

Skrivet av Agi
Hej, jag har en bild som är 871kB som jag försöker printa ut på en färgskrivare. Jag har inget fotobehandlingsprogram utan skriver ut det direkt när jag öppnar bilden på skrivbordet. Problemet är att på utskriften blir det en jätteförstoring, bara en fjärdedel av bilden kommer med. Har provat att minska bilden till 23kB men då blir den pytteliten och dålig kvalite. Hur gör jag för att förminska formatet på utskriften, men behålla storleken (871kB)?
Svar på tråden: Förminska bild

Skrivarinställning

Skrivet av  PPP
Din skrivare skriver ut för några punkter per ytenhet. Försök hitta någon inställning som ställer om en enhet som heter dpi eller ppi (punkter per tum). Vanliga inställningar är 72 dpi, 150 dpi, 300 dpi, 600 dpi.

En bild utskriven i 300 dpi blir fysiskt hälften så stor som en bild utskriven i 150 dpi.

Obs: filstorleken säger ingenting om en bilds storlek. Det är upplösningen som är avgörande. 871kb skulle tex kunna vara en bild med 3 megapixels upplösning (2048x1536).
 

Hej och tack..

Skrivet av  Agi
.. för ditt svar!! Hittade dpi-"knappen" men den gick inte att ändra, stod på 600 dpi och det fanns inget annat att välja på. Vad kan det bero p`å?
 

hej

Skrivet av  Anna
om du skaffar ett program som heter photo printer så kan man välja olika storlekar, hur många bilder och sånt man vill ha på varje papper, tyvärr hittar jag bara att det kostar men har varit gratis förrut...kannske finns på dc++?
 

Man kan också...

Skrivet av  Alero
Man kan också klistra in bilden i ett Word-dokument, så kan man dra i storleken tills man tycker det är lagom. Så brukar jag göra om jag inte har tillgång till ett bildbehandlingsprogram.
Om du skriver ut så det blir standard fotoformat (ca 15x10 cm) får du rum med två bilder på ett ark.