Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. Proprint

Skrivet av lisen
Jag har tänkt framkalla på Proprint då de fått mycket bra betyg. Eftersom jag är nybörjare så skulle jag vilja fråga: Måste man ladda ner färgprofilen? Tar det lång tid att ladda ner ca 50 bilder med bredband? (tyckte det tog väldigt lång tid då jag provade med 2 kort) Hur stora bör bilderna vara i Mb? Om jag tagit sv/vita kort med dig.kameran kan jag skicka med de i samma sändning som de i färg? Hoppas någon kan hjälpa mig en nybörjare med dig.kamera :o)
Svar på tråden: Ang. Proprint

Hur lång tid

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01- med noll fritid
det tar till just Proprint vet jag inte, men är det högupplösta bilder kan det ta en stund- men bör inte ta jättelänge heller.

Jag använder mest fotolabo, och det brukar aknske ta 5-15 minuter beroende på hur måpnga jag framkallar (sällan färre än 50 eller fler än 100).

Hur stora bilderna bör vara är svårt att svara på- en bild med låg upplösning kan "väga" mycket ändå. Det viktiga är att de är tillräckligt stora i pixlar för framkallningen- och det beror ju på hur stora utskrifterna ska vara. För vanliga 10x15 eller 10x13 räcker tex 1200x1600 px bra, men är de större än så ska du inte minska dem.
Svartvita och färgkort kan du blanda hur som helst.

man måste inta ladda ned färgprofiler- dock ska man vara medveten om att ens skärminställnginar kan påverka hur den framkallade bilden blir (tex kan du tycka att bilden är jättemörk framkallad, men rätt på skärmen om du har otur). Själv har jag itne laddat ned färgprofilen från fotolabo, men har alltid fått kort somsett ut som jag velat...så min skärm är väl bra inställd då...;-)

Så, om du inte vet hur man installerar den osv så tror jag du lugnt kan chansa och framkalla ändå.
 

Artiklar från Familjeliv