Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur göra en enkel ruta?

Skrivet av Vintervide
Tänkte försöka rama in ett foto med en smal ljus ram mot mörkare bakgrund (i Photoshop).

Nu är det så att väljer jag rektangelverktyget blir rutan fylld och då skyms motivet som jag vill rama in. Inte sådär väldigt lyckat.

Finns det något sätt som jag kan rita upp rutan utan att få med fyllningen utan enbart kantlinjen?

Tacksam om någon vill berätta!
Svar på tråden: Hur göra en enkel ruta?

Hoppas...

Skrivet av  Ellen m Embla
...det blir begripligt:
Välj färgen du vill ha som bakgrundsfärg i menyn med alla verktyg. Gå in i menyerna och ändra arbetsytans storlek. Det "nya" området kommer rama in bilden med den bakgrundsfärg du valt. Testa dig fram så förstår du förhoppningsvis vad jag menar, blir det inte som du tänkt är det ju bara att ångra och försöka igen.
Kramar /Ellen
 

Hej!

Skrivet av  Vintervide
Tack för att du svarade!

Jag förklarade väldigt dåligt vad jag menade, ser jag nu när jag läser vad jag skrivit. Jag har kommit så långt som att jag kan göra en mörk bakgrund genom att göra arbetsytan större. Men sedan efter det ville jag göra en tunn vit kantlinje kring själva bilden, innan det mörka kommer.

Min undring är om det finns något enkelt sätt att rita upp en rektangel, utan att det blir någon fyllningsfärg i den. (Uj, hoppas att du förstår vad jag menar - är verkligen jättedålig på att förklara..)
 

japp

Skrivet av  .:caya m elvira & knytt v40:.
rita ut med rektangelverktyget, välj redigera -> ramlinje (heter stroke i engelska versionen)
välj färg, tjocklek o vart den ska ligga o klicka bara på ok
 

Såhär brukar jag göra

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
Först markerar jag hela bilden, sedan väljar jag redigera-ramilnje. Där väljer jag en tunn ramlinje (man väljer antal pixlar). Sedan gör jag som ovan - väljer bakgrundsfärg och gör arbetsytan större. Då har du en ramad bild med tunn bit kant innan ramen.
 

Nu blir det som jag tänkt mig!

Skrivet av  Vintervide
Stort tack till er för hjälpen! :-D
 

Artiklar från Familjeliv