Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Redigering av bild! *snabb hjälp*

Skrivet av lillan
Jag fotade ett kort nu i halvdåligt ljusförhållande (utan blixt och med digitalkamera) och resultate blev ju en bild med mycket brus, heter det brus? Kan jag få bort det i photoshop på något sätt?
Svar på tråden: Redigering av bild! *snabb hjälp*

Neat Image

Skrivet av  Erica
http://www.neatimage.com/

Ska kunna fungera som ett plugin i PS, men mer vet jag inte.
 

tack! *imt*

Skrivet av  lillan



 

en nackdel med fler pixlar...

Skrivet av  \\Thomas
... detta händer oftare desto fler pixlar du har i kameran, så en kamera med 5-6 miljoner pixlar får ofta lättare brus (och mer) än en kamera med 3-4 miljoner pixlar. Kan vara bra att veta så man inte går i fällan att fler pixlar med automatik är bättre...
 

har "bara"

Skrivet av  lillan
4 miljoner pixlar och jag fick massa brus iaf. Synd på en så otroligt fin bild, just nu är den bara gångbar i vanlig standardstorlek vid framkallning och det hade varit kul o kunna förstora den.
 

Vakta ISO-talet

Skrivet av  PPP
Lät du kameran bestämma ISO-tal själv? På ISO-tal över 100 har de flesta kompaktdigitalkameror eländigt myckte brus, så det bästa är att (om man kan) tvinga kameran att använda ISO100 (eller lägre om det finns). Nackdelen är givetvis att du inte kan använda lika korta slutartider i dåligt ljus, men jag föredrar ändå det framför höga ISO-tal. Neat Image och liknande hjälper mot bruset, men lika bra blir det aldrig - dessutom riskerar man minskad skärpa med brusfilter.

Personligen tycker jag nästan de kunde strunta i att ha ISO-tal över 100 i kameror med små sensorer, men det är väl en säljgrej. Som passagerarairbag - ingen nytta, men ingen vill köpa utan.
 

värt o tänka på...

Skrivet av  lillan
...i framtiden då!

Fast nu är ju redan bilden knäppt så då återstår det ju bara att göra det bästa av den.
 

Jovisst

Skrivet av  PPP
Det var tänkt som ett tips inför framtiden.

Neat Image och sedan någon smart uppskärpning är nog det bästa. Prova IntelliSharpen.
 

vill du förklara? =)

Skrivet av  lillan
Ja jätte bra tips var det ju iaf! *tack*

Men...
Jag har nu precis laddat hem Neat Image och har aldrig förr användt detta program. Vart hittar jag IntelliSharpen?
 

Neat Image/Intellisharpen

Skrivet av  PPP
Neat Image får man experimentera lite med tills man hittar en metod som är bra ihop med den kamera man använder. Eller så söker man på nätet efter någon annan som använder samma kamera och Neat Image ihop, finns på fotoforumen ibland.

Enkelt beskrivet funkar det såhär:
På första sidan markerar man ett område med mycket brus (eller åtm sånt brus som är typiskt för kameran) och låter datorn analysera det. Sen går man till andra skärmen, markerar ungefär samma område och väljer någon av de färdiga metoderna i Filter Preset-menyn. Man kollar hur det blir och justerar med verktygen till höger.

När jag hittade Intellisharpen var det en gratis .act-fil. Numera verkar det vara en plugin man måste betala för. Den finns här: http://www.fredmiranda.com/shopping/IS
 

Artiklar från Familjeliv