Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp/tips mottages tacksamt..

Skrivet av Terese
Är så less på min Di. Kamera så jag sk aköpa en ny..

Vill ha ca 4 Mega pixlar.. 4 zoom.. det ska inte vara så lång "lagringstid" eller vad man ska kalla det.. det ska alltså gå att knäppa 2 kort efter varann rätt snabbt. det ska bli bra bildkvalite även i mörker..

Nån som har ett bra tips på en inte allt för dyr kamera? (minneskort har jag redan)

Tack på förhand!
Svar på tråden: Hjälp/tips mottages tacksamt..

Vad har du för minneskort?

Skrivet av  Maria
Vill du kunna använda det måste du ju ha en kamera som tar samma sorts minneskort. det finns ju några olika att välja på. Compact Flash och Secure Digital (SD) är väl de vanligaste sedan finns det xD, SmartMedia, MemoryStick och kanske nåt mer som jag har glömt.

Vad betyder "inte allt för dyr"? Vilket maxbelopp kan du tänka dig. Är just 4x zoom (tror du menar Optisk zoom då) väldigt viktigt. Det finns kanske några som har det men 3x zoom är betydligt vanligare.

Vad har du för kamera nu så man vet vad det är du tröttnat på.
 

Jag har..

Skrivet av  Terese
..ett SD minneskort

Helst under 4000kr

Med zoom vet jag inte riktigt vad jag menar =0)
Men en normal zoom.. det är ju inget man gör allt för ofta ju.. inte jag iallafall.

Jag har nu en Minolta Dimage Xi.. och är inte speciellt nöjd med den..
Den tar inte bra kort i mörker eller dämpad belysning ens.. om det tar så lång tid efter att man tagit ett kort som man kan ta ett nytt.. med småbarn vill man gärna kunna fota snabbt flera kort.
 

ta kort i mörker...

Skrivet av  \\Thomas
... kräver en väldigt dyr och bra kamera, så det kommer du inte att hitta någon för din budget. Min canon EOS300D kan ta skapliga kort i dåligt ljus men bara skapliga, inte ens den tar bra, ljus är en grundförutsättning för kort...
 

Nja

Skrivet av  PPP
Med en kamera med ljusstark objektiv, fokushjälp och träning kan man ta bra kort även i dåligt ljus.

Jag tog en hel radda kort på Kungsgatan igår med min HP850 (2.8-3.1 i ljusstyrka). Från baksätet i bilen, utan blixt, brännvidder mellan 200mm och 300mm, slutartider kring 1/90s. Med rejäl överexponering och stöd funkade det helt ok, trots att bilen var i rörelse precis som bilarna i motiven. De blev riktigt hyfsade direkt ur kameran, med bildbehandling blev ett par till och med riktigt bra.

Men som sagt, det krävs ett ljusstarkt objektiv och en kamera med möjlighet till manuella inställningar. Och träning.
 

Vid 16-tiden på eftermiddagen, helt mörkt ute. imt

Skrivet av  PPP
.
 

Nja alltså..

Skrivet av  Terese
..en kamera som tar okej kort då? =0)

De jag känner får bra kort i mörker/dunkel belysning..
Och inte har de några "proffskameror" inte.. mina blir alltid suddiga om det int eär nog br aljus.. vilket är väldigt irriterande.
 

En som är känd som snabb

Skrivet av  Maria
Är ju också en Minolta eller om den heter Konica Minolta numera modellen Dimage G400. Det finns väl saker man är missnöjd med även med den men den är i alla fall känd som väldigt snabb. Läs lite mer om den här:
http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/g400.php

Vill du se testbilder sida vid sida kan du gå in på den här sidan:
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
så kan du välja att jämföra testbilder tagna med din nuvarande kamera med de som är tagna med t ex jag nämnde här ovan.

Du kan ju sedan jämföra med vilken du vill. Det enda är att många modeller heter lite annorlund i USA än här i Sverige, bl a många av Canons modeller.
Här kan du hitta andra testbilder tagna av vanliga användare och där står ofta vad de olika alternativa modellnamnen är.

http://www.pbase.com/cameras

Det ser faktiskt ut som om din nuvarande kamera inte är någon riktiga höjdare på att ta bra bilder inomhus så du borde kunna hitta någon annan du blir mer nöjd med.
 

Om du kräver

Skrivet av  Flu
bra bildkvalité även i mörker, så krävs det nästan att kameran kan ansluta en extern blixt. Med inbyggd blixt blir resultatet bättre än mediokert, pga att tillverkarna inte ödslar någon som helst energi på blixten. Med extern blixt kan man dessutom studsa ljuset vilket gör att bilderna får en jämnare belysning.

Talar du om att ta bilder _utan_ blixt alls i mörker, så tror jag att du kommer att få problem. Då måste du välja en kamera som enkelt låter dig sätta lååång slutartid och stor bländare manuellt, plus att du måste ha stativ.

Sedan är frågan "hur mörkt är mörkt"?

Att fotografera inomhus, nattetid i bara vanlig inomhusbelysning (60W glödlampor i taket) är i praktiken dömt att misslyckas om man inte har en digital systemkamera (typ Canon EOS 300D, Nikon D70 eller liknande).

Till det krävs minst ISO 400 och ett ljusstarkt objektiv (f/1.8, f/1.7, f/1.4 eller ännu starkare), och den kombinationen är det tyvärr bara systemkamerorna som i dagsläget klarar av det med ett acceptabelt resultat. Det går visserligen att med andra kameror kompensera det hela med manuell inställning av längre slutartider, men då blir man troligen begränsad till att fotografera stillasittande porträtt eller stilleben.