Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp mig med att få rätt storlek, snälla??

Skrivet av Erika
Jag har beskurit ett kort som jag vill lämna in för framkallning. Men är det någon som kan hjälpa mig så att jag på något sätt kan ta reda på om det är 10x13 eller 10x15 cm, vill absolut inte att något ska försvinna.
Jag har PhotoPlus och DiMage Viewer (säkert jättdåliga program), om det är till någon nytta.

Till på köpet är jag dålig på engelska men det står under Image Size att det är 1203x1602 pixels och 12.53x16.69 inches hjälper det något ang framkallningsstorleken? (Man kan även välja centimeters istället för inches men då minskar ju värdet under pixels till under 500)

Snälla är det någon som har tid att hjälpa mig, vill inte framkalla en massa julkort och så syns inte halva huvudet.

Tack på förhand!
Svar på tråden: Hjälp mig med att få rätt storlek, snälla??

10x13

Skrivet av  Maria
1600x1200 är det format man ofta får ut från 2 mp digitalkameror och det är ett 2:3 format d v s ger kopior som 10x13. Dina extra 2 och 3 pixlar tror jag inte gör någon skillnaad.
 

Sorry lite fel

Skrivet av  Maria
Digitalkameror ger ofta 4:3 (ungefär 10x13 el 11x15) format på bilderna medan vanlig film ger 2:3 format som ger de gamla vanliga 10x15 bilder.
 

Tack, tack...

Skrivet av  Erika
...tack! Då bör det här bli rätt.
Men du har du något tips på hur man gör för att det ska bli rätt när man skär eller får man testa sig fram.
Att jag fick dom måtten nu var bara en slump.
 

Räkna ut det

Skrivet av  Maria
Enklaste sättet jag kan komma på om du inte har inställningar för det i ditt bildbehandlingsprogram är helt enkelt att räkna ut det.

Dela det högre talet med det lägre.

För 10x13 (4:3) ska det då bli 1,33333. t ex 1600/1200

För 10x15 (2:3) ska det bli 1,5, t ex 1800/1200
 

Fixerad skärning

Skrivet av  LottaJs man
Ofta kan man i bättre bildbehandlingsprogram (Photoshop etc) ställa in skärning med fixerade proportioner (ex 3:2) eller fixerad storlek (ex 1500x1000).
 

Artiklar från Familjeliv