Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*förvirrad* 10x15 eller 11x15??? + Tack Maria!

Skrivet av Matilda m.3
Tack Maria nedan för ditt svar!

Har laddat hem color mailer, men då jag skulle ladda upp korten så blir det vitt i ändarna då jag väljer 10x15 som jag trodde var "normalt" format.
Beställde dem därför i 11x15 men inser nu att de ju blir för stora för fotoalbumet vi har...

Vad hade hänt om jag beställt 10x15? Hade de skurit bilden då eller "tryckt ihop" den på 10x15?

Sedan var det en bild som det stod att den var för komprimerad för att bli bra...hur kommer det synas?

Vaddå förvirrad nybörjare? *ler*
Svar på tråden: *förvirrad* 10x15 eller 11x15??? + Tack Maria!

normal storlek

Skrivet av  LottaJ
är 10x15 för bilder från negativ, de har formatet 2:3. Bilder från digitalkamera har oftast formatet 3:4. Så om du tar bilderna i 11X15 så kommer de att se ut exakt som på din skärm, om du väljar 10X15 så kommer det antingen bli vita fält på bilden eller så beskärs bilden, det beror på hur labbet gör. Det finns labb som skriver ut med en förbestämd höjd 10 cm och så blir längden 12-15 cm beroende på bilden.
 

De hade skurit

Skrivet av  Maria
Men du kan själv styra lite hur det beskärs hos Colormailer (och även hos Fotolabo som använder samma typ av program för att ladda upp bilderna).

När du valt bild och format 10x15 och ser att det blir vita kanter klickar du på knappen visa/beskära.
Då kommer du till en ny sida där bilden med vita kanter visas. Klicka på knapp nr 2 (med en sax) så ser du hur bilden beskärs men muspekaren blir en dubbelriktad pil som du kan flytta bilden med så att du kan styra lite hur den beskärs.
 

Lotta o Maria!

Skrivet av  Matilda m.3
Tack för era snabba svar!

Har några frågor till om ni orkar *ler*.

*Om jag väljer 10x15, blir bilden "ihoptryckt" då? Alltså, ändras de interna måtten så att ansikten blir oproportionerliga eller hur löser det sig med att bliden blir kortare men samma höjd?

*Kan jag ändra bildkvaliteten efter kortet är taget? Min kamera tar 1200x1600 pixlar, då kan jag väl aldrig få bättre upplösning än det?

*Om jag beskär ett kort (så det därmed blir kanske bara 600x800 pix) och därefter beställer en stor kopia, t ex 20x30 cm...visst måste kortet bli sämre då än om jag låer bli att skära i det?

MVH
 

Lite svar

Skrivet av  LottaJ
>*Om jag väljer 10x15, blir bilden "ihoptryckt" då? >hur löser det sig med att bliden blir kortare men >samma höjd?
Det finns två olika sätt att lösa det på. Antingen klipper de bort lite av bilden uppe och nere eller så blir det vita kanter på sidan av bilderna. Helt klart något att tänka på och kolla efter innan man beställer. Kanske vill du hellre själv beskära bilderna till 2:3-format innan du beställer?

>* då kan jag väl aldrig få bättre upplösning än det?
Nej. Med lite bildbehandlingsvana kan man ju trolla fram lite bättre bildkvalitet (för något värde på kvalitet), men aldrig högre upplösning.

>*Om jag beskär ett kort och därefter beställer en stor >kopia visst måste kortet bli sämre då än om jag låer >bli att skära i det?
Ja
 

Men om jag gör om det till 2:3...

Skrivet av  Matilda m.3
...så måste det väl bli andra proportioner än vid 3:4?

Eller hur gör jag då?

Känner att mattehjärnan gått hem för dagen...*ler*.
 

Ja

Skrivet av  LottaJs man
Ja, ändrar du från 3:4 till 2:3 ändras bildproportionerna. Men om du gör det själv i ett bildbehandlingsprogram har du ju själv större kontroll över vad som skärs och hur.
 

Räkna

Skrivet av  Maria
Se mitt svar på frågan nedanför (Räkna ut det)
 

Artiklar från Familjeliv