Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som har erfarenhet av Canon EOS300D

Skrivet av Nell med Robert och Aliette
http://www.canon.se/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/eos_300d/index.asp

Eftersom jag har en Canon EOS systemkamera sedan tidigare med objektiv som jag kan använda till denna så är jag sugen på den. Någon som har testat den och kan berätta mer eller någon som bara läser specen och kan ha kommentarer på den. Är den prisvärd, betalar ca 8000 för kamerahuset.

Är den snabb, är det en sådan kamera man kan ta flera bilder per sekund,hur blir bilderna i skärpa med vanliga objektiv, är det jämförbart med vanlig systemkamera mm? Hjälp mig som inte vet något om digitalkameror. Jag såg ett hyfsat pris på Dustin någon som blir ca 8000 efter de 900 kr Canon betalar tillbaks vid köp. Kan ni rekommendera annat inköpsställe?
Svar på tråden: Någon som har erfarenhet av Canon EOS300D

Hej

Skrivet av  Notte m tjejer 0202&0409
Vi funderar oxå på en sån då vi har en EOS300 nu.
Men vi räknar med att behöva köpa ett nytt objektiv ändå, för de funkar lite annorlunda, finns nån faktor man ska multiplicera med för att få rätt.
Om man tittar på Dustin medföljer ett 18-55 objektiv och det blir 28,8-88 mm i optisk zoom. Så om man har ett 28-75 mm objektiv blir det väl dålig vidvinkel (om jag tänker rätt).

Vår kompaktdigitalkamera har just pajjat så vi är i valet och kvalet hur vi ska göra, satsa på en ny kompakt och avvakta fortsatt prisminskning på 300D eller köpa en direkt... Problemet är att vi ändå vill ha en kompakt digitalkamera för det är ju lite klumpipgt att släpa systemkameran på t ex mc-semester.
 

Faktorn är 1,6. imt

Skrivet av  LottaJ
...
 

prislänkar:

Skrivet av  Notte m tjejer 0202&0409
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/172300/prices
Dustins priser är inte så bra om man jämför. Man kan få hus+objektiv flr 9000 kr och om jag förstått det rätt så kan man få 900 kr tillbaka var man än köper det.
 

jag gillar min...

Skrivet av  \\Thomas
... även om luciabilderna inte blev någon riktig höjdare. Det har ryktats om att det ska komma en 3000D, med andra ord en lite enklare version men jag har bara sett den i japanska webbshoppar. Funderar på att köpa en sådan också... :-)

Om du vill se några bilder tagna med en sådan, kolla här för några bilder som jag har tagit...
http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=profile&l=thomlea
 

Den är verkligen UNDERBAAAAAR!

Skrivet av  TP
Jag köpte min i augusti och jag har aldrig fotograferat så mycket sammanlagt som jag gjort sedan dess! Jag är verkligen helnöjd!

Någon gång när jag får råd skall jag köpa till fler objektiv - har det standardobjektivet som följde med. Men köpte kameran när det var någon sorts kampanj, så jag fick med ett extra batterigrepp (som jag hittills inte använt).

Kameran tar fantastiska bilder - mycket bättre än vår gamla vanliga systemkamera (som är 9 år nu).
Eftersom man ser bilderna direkt, kan man gå in och ändra inställningarna och prova sig fram till hur man vill ha det för att få bästa möjliga bild!
Lyckades ta jättefräcka bilder på ett åskväder när vi var på semester i Spanien för ett tag sedan - det hade aldrig lyckats med en vanlig kamera (eftersom man inte ser förrän flera veckor efteråt hur bilderna blev...).
 

Kolla på blocket

Skrivet av  Lena m.2p
jag såg ett antal sådan ute, några hade garanti och tillbehör till...
 

japp

Skrivet av  helena
och jag är fullkomligt såld. stod och valde mellan en nikon (eftersom jag även är väldigt nöjd med min nikon systemkamera) och just denna. men en personlig rekommendation ifrån en fotograf gjorde att valet föll på just denna.
 

*räcker upp handen*

Skrivet av  Pappa F.
Ja, jag har också en trevlig bekantskap med Eos300D. :-) Kör du Canon redan innan så tycker jag helt klart att det är rätt satsning. Hade jag kört Nikon innan så hade jag övervägt Nikon D70 och utan någon av dem så hade jag nog övervägt Nikon om jag hade ekonomin... men Canon är helt klart trevlig!
 

Tack alla det blir

Skrivet av  Nell med Robert och Aliette
med största sannolikhet en sådan som jag beställer idag och vet ni vad??

Jag får den i julklapp och födelsedagspresent och julklapp *ler* av sambon. Han har alltid problem inför födelsedagar och jul med vad jag önskar mig och jag själv känner mig tvingad till att önska mig något som jag kanske inte behöver. Och när jag nu hittat något jag vill ha så klarar han sig ett år framöver utan att behöva bekymra sig *s* OCH jag blir jättenöjd.

Det blir med 18-55mm och batterigrepp. På Dustin kostar det 10495:- och det verkar vara ett bra pris om man jämför med andra. De brukar inte var billigast men just nu kör de specialpriser på vissa varor *ler*

Tack alla igen för era snabba svar och länkar mm.

Ha en bra dag *skuttar strax ut med ett stort leende på läpparna*
 

Hej på dig, Nell! :)

Skrivet av  Nadja
vi ses lite varstans, tydlígen! ;)
Jag ville bara säga att vi har oxå tänkt att köpa EOS300D eftersom vi har systemkameran innan... men det blir nån gång i framtiden när vi har råd... du vet, pengarna växer ju inte på träden just nu när man är f-ledig. ;)
 

Hej dår själv *ler*

Skrivet av  Nell med Robert och Aliette
nej verkligen inte, men jag har tur och ha en arbetande karl som är så rar och tänker på mig *ler*

Hoppas ni snart har råd ni med en kamera som ni vill.

Hoppas också att det ordnar sig med bilderna på Tilia.

*Kram*
 

jag har nyligen

Skrivet av  Cayenne m 2 tjejer +bf feb.
framkallat mina första bilder med min eos 300D, och det gjorde att jag blrv mer nöjd än innan:-) Tom bilder i en mörk kyrka på ganska långt håll blev okej med den fasta blixten, och klarar en kamera det, blir jag nöjd:-)

Likaså bilder med iso 800 utan blixt blev fina.

Kort sagt, jag är helnöjd. Det går inte jämföra den på samma dag med min coolpix 3100....

Som analog systemkamera har jag en pentax z30, men den känner jag inte längre att jag behöver....
 

Jag har ju en

Skrivet av  Nell med Robert och Aliette
Canon IXUS 2.1 Mega Pixels (som jag nyligen köpte begagnad av en kompis) och det fungerar ju inte alls när det är mörkt eller på längre håll. Den är iaf bättre än min Sonyericsson Z600 dock jag hade innan *s* I rätt ljus och med närbilder är den ok att ta porträttbilder som inte skall förstoras, men den är dock väldigt långsam så det är väldigt osäkert med motiv som små barn *s*

Men nu så känner jag nog som du att det blir inte mycket användning av systemkameran utan mest den nya *ler*

Kul att höra att så många är nöjda.

Tack för ditt svar och ha en bra helg
 

z600

Skrivet av  Cayenne
har jag oxå, men den kameran tänker jag inte hänga i julgranen *s* Jag har den faktiskt för sina andra egenskaper (att ringa o skicka SMS mm...)
 

Artiklar från Familjeliv