Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Separat blixt till

Skrivet av Nanna m Jonna 9908 o Tilda 0201
en systemkamera? VAd kostar en sådan? Märker att det vid tex Lucia mm tillställningar inte riktigt räcker med den inbyggda vi har. Så jag funderar på att köpa till en separat. Men vad ska jag tänka på och vad kostar en sådan? Länktips är oxå välkomna.
Vi har förresten en Nikon F 65.
Svar på tråden: Separat blixt till

Bra att du sa att det var en F65

Skrivet av  LottaJ
för då vet man hur spelplanen ser ut. Den är riktigt tråkig. Inte ens Nikons egna blixtar i kombination med Nikkor-optik fungerar fullt ut på F60/F65 som är en väldigt enkel modell, en instegsmodell skulle man kunna säga. Att hitta en extern blixt som fungerar med automatik kan alltså bli ganska svårt. Däremot om man köper en blixt med manuella inställningar så kommer den givetvis fyras av, men då får man ju hålla tungan rätt i mun och köra med med manuell inställning på kameran. Det är ifs inte så svårt, det står i kameramanualen vilken bländare och slutartid man ska ha till respektive film-ISO och sen tillkommer då blixtens inställningar.

Om man ser till själva blixten så vill man att den ska kunna riktas uppåt och så ska det gå att köpa till en omnibounce.

Det är mycket möjligt att jag är ute och cyklar men detta är det jag kom fram till när jag undersökte marknaden för att köpa en extern blixt till min F60.
 

Reserverar mig ytterligare

Skrivet av  LottaJ
Kollade på photax och deras budget-blixt Nissin, den verkar ha "powerzoom" på F65 så jag kan mycket väl ha fel i allt jag skrev förut. F60 är hopplös att hitta tillbehör till, men F65 kanske är betydligt bättre. Prova ordentligt innan du köper.

http://www.photax.se/kmrt/kblixtar/nissinpz400af.htm
 

Jag tycker

Skrivet av  Flu
att - när man köper en extern blixt - skall se till att den
* stöjder TTL (det gör väl alla moderna blixtar idag tror jag), än bättre om den explicit stödjer din kameras variant av ljusmätning
* Är vridbar i höjd- och sidled
* har ett ledtal på 40 eller högre.

En sådan kan kosta från 2.000:- och uppåt, men Metz, Sigma mfl tillverkare gör blixtar som är kompatibla med din egen kamera till lite lägre pris än "original"-blixten.

Behöver du gå ned i pris, så skall du unger inga omständigheter göra avkall på vridbarheten; Det är den som gör de externa blixtarnas bilder så mycket bättre.

För priser rekommenderar jag www.cyberphoto.se eller www.scandinavianphoto.se.
 

Artiklar från Familjeliv