Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stora fotofiler, kopiera dvd?

Skrivet av Micke
Hej hej!

Jag har fått originalfiler på foton tagna av proffsfotograf. Dom ligger på dvd och somliga är så stora att jag inte kan öppna dem på min hemmadator (men jag får en "förhandsgranskning").

Finns det något vis att minska filerna innan jag öppnar dem, eller är det något jag kan få hjälp med på ett labb?

Jag undrar också om ett labb kan hjälpa mig att göra kopior på dvd:n?
Svar på tråden: Stora fotofiler, kopiera dvd?

kopiera dvdn...

Skrivet av  \\Thomas
... kan vem som helst som har en DVD-brännare göra. Sen när det gäller att öppna bilderna, vad försöker du öppna dom i, och i vilket format är dom?
 

Jo,

Skrivet av  Micke
Det fattar jag förstås att vem som helst kan. Det var mer en fråga om vad labben kan/erbjuder om jag nu ändå ska gå och beställa kopior.

Jag tror att det är så här att man måste ha ett avancerat fotoprogram av något slag eftersom bildfilerna är så stora, vi har bara olika microsoftprogram (sådana som följer med win). Min tanke var att det kanske går att minska filerna på något annat vis innan man sedan öppnar dem i fotoredigernsprogrammet?
 

Ska inte spela nå\'n roll

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
att de är stora(om du inte menar att det hänger sig pga storleken då- isåfall är mitt tips att stänga av alla andra program som är öppna samtidigt).

Har du exvis XP får du upp dem i lämplig skärmstorlek oavsett hur tunga de är. När jag fotar högupplösta bilder och sedan efterredigerar och har mig kan de bli rätt saftiga tex, men det spelar ingen roll. Sedan tar de tid att öppna, men det är en helt annan historia (skulle behöva mer ramminne...:-( ).
Vad har du dem i för format? Har svårt att tänka mig att en professionell fotograf skulle ha skickat bilder till dig som du inte kan läsa? Vad försöker du öppna dem med? Du behöver inga fotoredigeringsprogram för att se bilder i de vanliga formaten.

Ang fotolabb vet jag inte...menar du att du vill ha fler kopior av själva skivan, eller vill du ha ut bilderna ur den?
 

Såhär

Skrivet av  Micke
När jag försöker öppna filen/fotot från skivan så kommer det bara upp en microsoftruta med "bilden är för stor". Bilderna är JPEG, 300 dpi (heter det väl?) och mellan 7 och 15 mb stora, typ. Jag kan få upp dem "förhandsgranskade" som en liten liten ruta, men inte öppna för att redigera eller spara på hd etc.

Jag har testat att maila bilden till mig själv, det går och den kommer med som gigantisk bild i mailet, men jag kan fortfarande inte öppna den som fil. Så, min slutsats är att min burk och/eller bildhanteringsprogram inte klarar av bilden?

Med labbfrågan menade jag nog både och; kan de kopiera dvd:n åt mig? Sen tänkte jag såklart ta papperskopior också, det är svårt att hitta något webblabb som "tar" så stora filer, så jag får väl antingen lämna in skivan eller (som jag hade tänkt) först minska bilderna något.

De av bilderna som fotografen redigerat är på runt 2-3 mb och dem har jag inga problem med, de är de övriga "negativen" som strular.
 

Artiklar från Familjeliv