Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Såg ni PLUS digitalkortstest?

Skrivet av Matilda m.3
Blev lite förvirrad efter det...vem ska man tro på...experter eller konsumenter?

Ex Kodak fick bäst betyg hos plus. Hos pricerunner har den 18 omdömen och bara 2,3 av 5 i betyg.

Proprint kom 2:a och den är ju också rätt poppis på pricerunner.

Korthuset och framkalla.com var inte med i plus, men har fått bra betyg på pricerunner, särskilt korthuset.
Synd att man inte får veta vad experterna tycker om dem...

Hur har ni andra tänkt kring detta?
Svar på tråden: Såg ni PLUS digitalkortstest?

Det varierar

Skrivet av  Flu
Dels så varierar kvalitén hos de enskilda labben; Iaf för de vanliga traditionella labben. Tidningen FOTO brukar ju göra tester, och den ojämna kvalitén hos vissa labb omnämns ofta; Just Foto anser i princip att en dålig, men konstant dålig kvalité är ur vissa synvinklar bätttre än ett labb som ger bra ibland men dåligt ibland.

Jämnheten i kvalitén kan spela in vid tester, oavsett om det rör sig om experter eller konsumenter.

Sedan är det en fråga om vilka referensramar man har, och vad man tittar efter.

Där kan "vanliga" konsumenters åsikter skilja sig väldigt mycket, både sinsemellan och jämfört med "experter".

En sak man skall ha i åtanke när det gäller betyg från pricerunner, är att de som sätter betyg där (liksom de flesta som använder tjänsten) värdesätter lågt pris väldigt högt. Det finns därför en risk i att man kanske sätter ett högt betyg tack vare att priset var bra, snarare pga att kvalitén var hög.

Jag försöker läsa i recensionerna _vad_ som recensenten värdesatt, och jämföra med mina egna åsikter om jag värdesätter samma saker. Då först kan jag bilda mig en uppfattning om betyget är vesäntligt för mig eller ej.
 

Artiklar från Familjeliv