Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Upphovsrätt

Skrivet av Nyfiken
Så här står det i DVD-spelarens bruksanvisning: DVD-skivor är skyddade mot kopiering och inspelningar som görs från dessa kommer att få störningar.
Betyder det att DVD-skivan som kopieras kommer att få störningar? Eller är det själva inspelningen till videokassetten, som kommer att få störningar? Vilka störningar skulle det vara? Kommer DVD-skivan bli förstörd så att man ej kan se någon film mer eller kommer filmen på DVD-skivan att skifta i färg, skaka, snöa? Får jag inte spela in från min egen köpta DVD-skiva till ett videoband? Kan någon se på själva DVD-skivan att den har blivit kopierad? Gott Nytt År!
Svar på tråden: Upphovsrätt

DVD-skivan i sig

Skrivet av  Flu
kommer inte att påverkas. Däremot kan det vara så att kopian inte blir bra; Kopieringsskydden för VHS lägger in störsignaler som förstärks vid själva kopieringen, så när TVn skall försöka spela upp kopian, förvillas den av störsignalerna. Pulserande bild, färgstörningar mm kan bli effekterna. Exakt hur de DVD-baserade skydden fungerar vet jag inte, men jag misstänkter att principen är densamma.

Men, du _får_ juridiskt sätt skapa hur många kopior som helst av dina egna DVD-filmer.

 

Vad står

Skrivet av  Nyfiken
VHS för?
 

Är inte säker,

Skrivet av  Flu
men Video Home System, skulle jag tro. Alltså, de gamla hederliga videobanden.
 

Tack

Skrivet av  Nyfiken
för dina svar, Flu.
 

Artiklar från Familjeliv