Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Canon Powershot/Ixus?

Skrivet av ami
Hej!

Kan någon hjälpa mig att förklara skillnaden mellan Canons Powershot serie och Ixus serie? Vilken serie är bäst att satsa på om man vill ha en enkel kamera som tar bra bilder? Är tänkt att användas som en familjekamera för att ta kort på barnen etc. Blixt med röda ögonfunktion är viktigt, snabb sluttid och att den är lättanvänd är ett måste. Kan ni rekommendera någon i prisklassen ca 3500 kr?
Svar på tråden: Canon Powershot/Ixus?

Svår fråga

Skrivet av  Maria
Ixusarna är i allmänhet enklare automatkameror med mindre manuella inställningamöjligheter än de flesta Powershotmodellerna. Men för att krångla till det hela så heter väl även Ixus-modellerna Powershot i USA och t ex modellen Powershot A400 har inte så mycket av manuella inställningar den heller.

Men har du tittat på Ixus 430 resp 500 och Powershotmodeller som A75 - A95 så stämmer det väl. Ixusarna är betydligt mindre och smidigare och passar kanske dina behov bättre än Powershotarna som är större och klumpigare.

Sen bör jag väl säga (även om jag själv är Canonägare) att Canons kameror väl inte tilhör de snabbaste man kan hitta.

 

snabb kamera?

Skrivet av  ami
Tack för ditt svar. Det är med andra funktionerna man bör gå efter när det gäller Canon. Du skrev att Canon inte är så snabb. Vad skulle du rekommendera som är snabbare men ändå uppfyller de krav som jag har?
 

Ja säg det

Skrivet av  Maria
Konica Minolta Dimage G400 (tror jag den heter) ska visst vara snabb. Även Ricoh har kameror som är väldigt snabba på att ta bilden.

det jag själv är mest nöjd med vad gäller Canon är att det blir väldigt fina bilder (även om man inte alltid hinner ta bilden precis när man vill) och att de är väldigt lätta att använda (har svenska menyer).
 

Artiklar från Familjeliv