Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som är bra på foto?

Skrivet av Lotta
Och kan hjälpa mig. Jag har sedan 1999 samma systemkamera (Minolta dynax 500si) med automatisk och manuell inställning. Jag har i stort sett bara använt den automatiska delen. I början var bilderna fantastiska. Jag har även använt samma ställe för framkallning (fujidirekt) som har fungerat bra. Nu är frågan om det är framkallningen som har blivit sämre eller om detr är kameran som bråkar.
Bilderna har numer en grönaktig ton som gör attmänniskor på utomhusbilder ser sjuka ut. Inomhus är alla ansikten klart överexponerade. De har även tidigare varit ljusare men nu går det nästan inte att urskilja ansiktet för det är så vitt. Vad kan jag göra åt detta eller är det framkallningen? Jag har tidigare varit rätt bra på att ta kort (som amatör) men nu ser det mesta hemskt ut. Om ni tror på framkallningen så har ni förslag på något bra ställe ( att skicka till) som ger bra, klara färger?
Svar på tråden: Någon som är bra på foto?

Jag funderar på

Skrivet av  Flu
om det kan vara så att kameran har börjat överexponera lite. Blixtbilderna tyder på det.

Överexponering kan också orsaka färgstick, tror jag.

En tanke skulle kunna vara att slutaren blivit lite segare, så den inte stänger lika distinkt som den öppnar.

Om du använt samma ställe för framkallning, och gamla bilder ser ok ut, men inte nytagna, OCH du använt samma filmtyp, så är det knappast framkallningen det är fel på.

Filmvalet _kan_ ha viss betydelse; Håll dig till Kodak eller Fuji så vet du att filmen inte borde vara en felkälla.
 

Vad gör jag åt det?

Skrivet av  Lotta
Jag har använt samma film hela tiden.
Vad kan jag göra åt det? Vill ju fortsättningsvis ha bra bilder?
 

Du skulle kunna

Skrivet av  Flu
ta med dig kameran och några av de dåliga bilderna - inklusive negativen - till en bra fotoaffär som har eget 1-timmeslabb, visa bilderna för dem & ställa samma fråga till dem.

De borde enkelt kunna se ifall bilderna är felexponerade, eller Fujidirekt som schabblat.
 

Lämna in kameran på

Skrivet av  LottaJ
service. Jag servade min Nikon-systemkamera i somras och det kostade 500 spänn inkl moms att få den rengjord och genomgången (de kollade slutartider etc). Men då var allt ok, inga reparationer behövdes.

Om det är så att den felexponerar så skulle du ju kunna köra den i något programläge som tillåter kompenseringar åt olika håll, ta en provrulle på samma motiv och sen experimentera med + och -.