Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Batteriet till min kamera

Skrivet av Anna
går inte att ladda helt plötsligt.
Köpte det i juli -04. Kameran är äldre. Men batteriet som följde kameran funkar att ladda utan problem
Jag sätter i batteriet i laddaren, lampan lyser rött några sek och slocknar sen.
Vad göra?

/Anna
Svar på tråden: Batteriet till min kamera

Reklamera batteriet

Skrivet av  Flu
Visserligen håller batterier inte speciellt länge - några tusen uppladdningar - men så fort skall ett uppladdningsbart batteri inte gå sönder.

Äldre batterier (av NiCD-typ, numera förbjudna), hade en "minneseffekt", som gjorde att man var tvungen att ladda ur dem helt innan man laddade upp dem - annars minskade man livslängden på dem. Ett vanligt förekommande råd var att testa att ladda ur dem helt (exvis mha en glödlampa) innan man laddade upp dem. Dagens batterier har inte den här nackdelen.

Men, har du kortslutit batteriet av misstag (exvis om det legat i en väska/låda tillsammans med metallföremål som nycklar, mynt etc), så kan det ha tagit skada av det, och risken finns att handlaren kan försöka hävda att det är ditt eget fel.
 

Tack!

Skrivet av  Anna
Nej, när batteriet inte används (dvs jag har det andra i kameran, förvarar jag det i en separat ficka i kamerafodralet. Och det har jag gjort hela tiden.
En kompis sa att man kan "chocka" ett batteri, hon hade hört dom gjort det med ett mobilbatteri. Kan det vara nåt?

/Anna
 

Artiklar från Familjeliv