Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Klippa hår på utväxt?

Skrivet av på utväxt
Hur ofta toppar man hår som är på tillväx för att någongån bli långt?
Svar på tråden: Klippa hår på utväxt?

Varannan månad kanske,

Skrivet av  Anna T2
beroende på vad för slags hår du har! Det är jobbigt att spara ut. Man hamnar i ett tråk-läge då inget tycks hända med håret, man funderar på att klippa sig. Men så *VIPS!* så är det långt!

Jag har långt hår och jag toppar mig själv hemma och går till frisör tre gånger per år. Lycka till!
 

Ska det bara växa så

Skrivet av  engeltina
2-3 ggr/år om du har det jämnt.
Själv var jag senast i augusti.Har allt lika långt.
Noga med balsam,medel på topparna osv.

Lycka till med sparandet :-)
 

Var 5-6 vecka ska man klippa

Skrivet av  EllaNora
topparna, jag odlar, ska ha till midjan inna jag fyller 40, nu har jag lite nedanför skulderbladen.
 

Ner till midjan?

Skrivet av  ej snaggad
Nej, fy vad fult. Det är alldeles för långt. Håret blir ju så tungt då, så det lägger sej längs med huvet. Har själv långt hår, men absolut inte så långt.

Men, smaken är ju som baken...
 

Jo, det kan vara jättefint!

Skrivet av  ullebulle
Har en granne som har ner till rumpan, och på henne är det jättevackert. Kanske beror på att hon är overkligt vacker också - men som sagt, det behöver inte vara fult med så långt hår.
 

Invandrarkvinnor

Skrivet av  maria65a
Brukar ha så fint och tjock hår att det faller snyggt fast det är långt. Gick bakom en tjej i Kista centrum vars längsta hår nådde hälkanten på hennes pumps - det var lite för långt för min smak men det var fylligt och fint!
 

Ja, _så_ långt

Skrivet av  ullebulle
är väl kanske att ta i *s*. Min granne har otroligt tjockt och blankt hår, mycket välskött och det är det som inpar mest tror jag, hur kan man hålla ett så långt hår så fint?!
 

neeeej!

Skrivet av  Tina
Det är ju skitsnyggt med långt hår, till midjan är ju inte sååå långt, fint och proportioneligt till kroppens former:)

Så länge som håret är i bra kvalitè och välskött vill säga!

Tycker att det är asfult när vissa har jättelångt hår som är slitet och tunt de sista 30 cm, och ingen frisyr att tala om.

Själv har jag långt hår och ska spara till midjan, men inte längre än så.

Utländska tjejer brukar ju ha sååå fint hår, men dom har ju mycket tjockare och mer slitstarkt hår än vi vanliga svenssons;)
 

Vad menar du med längst huvudet?

Skrivet av  Rebecka - kattmamma
Jag tyckte att mitt hår låg ganska fint när det var midjelångt (och rumplångt ett tag) och det gick att göra hur mycket coola frisyrer som helst.
Men nu när jag klippt av mig massor av hår (även om jag fortfarande nog har vad de flesta skulle kalla väldigt långt) ligger det ju annorlunda förstås.

Jag försöker inte försvara mig utan är bara nyfiken på vad du menar?
 

Menar att

Skrivet av  ej snaggad
det ofta ser platt ut.
 

Aha!

Skrivet av  Rebecka - kattmamma
Om det ser platt ut beror nog på hurdant hår man har mer än längden på det tror jag. Jag har ganska mycket självfall i håret och dessutom är det väldigt tjockt så jag tyckte snarare att det var för mycket volym på det när det var så mycket. Nu när jag har frisyr däremot tycker jag bara att det ligger platt och tråkigt och ser fett ut om jag inte pysslar massor med det ;-)
 

Jag är en dålig människa :-)

Skrivet av  maria65a
När jag har håret på utväxt, som nu, så toppar jag det 1 gång per år om jag kommer ihåg... Balsam och sånt använder jag aldrig men färgar och tonar mest hela tiden och ändå är håret i hyfsat skick, inga kluvna hårtopper eller något liknande.
Känner mig som en dålig människa dom få gånger jag kommer mig i väg till frisören *s*
 

Jag också!

Skrivet av  Rebecka - kattmamma
När jag hade midjelängt hår, vilket jag hade fram tills för en månad sedan klippte jag det nästan aldrig! Inga kluvna toppar hos mig heller, fast jag vågade aldrig gå till frisören, de där en gång om årets toppningarna skötte min mamma, det var ju bara att klippa rakt av någon centimeter.
 

oj, blir inte ditt hår slitet då?

Skrivet av  Linda o Kevin 040312
fast det kanske beror på att du inte avänder mycket stylingprodukter i håret? skulle jag klippa mej en gång om året skulle mitt hår se vedervärdigt ut...jaja, somliga har tur. :-)
 

men...

Skrivet av  maria65a
...jag kanske ser vedervärdig ut i håret *s*
 

Hår på utväxt

Skrivet av  Lotta
Om man är rädd om håret och har hyfsad kvalitet på håret så kan man vänta en 10-12 veckor utan problem säger min frisör.
 

inte för ofta om du vill att det ska bli långt!

Skrivet av  Tina
Om du klipper håret var 5:e vecka, och håret växer 1,5cm i månade så tar det ju en evighet innan det blivit nån längd på det.

Klipp dig var tredje månad(toppa)om du har bra kvalitè på håret, och gör inpackningar ofta.
 

tvärtom!

Skrivet av  Modesty

håret slits ju hela tiden längst ned, klipper man det då sällan hakar stråna i varandra o det slits ännu mer, låter väl logiskt, ingen frissa här som kan backa upp min teori?
 

ja men..

Skrivet av  Tina
...jag tycker att det är lite väl hysteriskt att klippa sig var 5:e vecka.

Jag och alla mina väninnor har långt hår, de flesta till midjan ca.
Och ingen av oss klipper sig SÅ ofta, men ändå har vi välskött fint hår.

Om man vill att håret ska växa så kan man ju inte klippa av det hela tiden, och så fruktansvärt mycket slits ju inte håret på 2-3 månader om man har bra kvalitè på håret.

Nu när jag har långt fint hår, så klipper jag mig ca 3 ggr per år och det funkar hur bra som helst:)

Men om man har tunt, eller sprött slitet hår så bör man ju klippa sig oftare.
 

Mitt tips...

Skrivet av  Rebecka - kattmamma
... är att aldrig klippa håret *s*

Max en gång om året tycker jag man klippa lite i topparna annars blir det aldrig långt. Fast för att det ska vara möjligt måste man ju ha väldigt starkt hår, vilket jag tycker att man ska ha för att det ska bli snyggt som långt!
 

Ganska ofta, annars slits det

Skrivet av  Modesty

och du får klippa JÄÄÄÄÄÄÄTTEMYCKET, var 6:e vecka är nog lagom! Använd bra produkter också, mitt hår slits betydligt mindre av bra inpackningar! Men inte alla kan få jättelångt hår, vissa hår går av när de blivit 15-20 cm eller slutar att växa (som mitt) jag tycker också man ser "gammal" ut med långt hår om man är över 30, det drar ofta ned ansiktsdragen o är det grått är det ofta inte alls snyggt (enl. mig)
 

Jaha, så man kommer

Skrivet av  Jos
att ändra utseende radikalt precis efter 30-årsdagen? ;-)

Skämt åsido, utseendet och vilken frisyr man passar i är inte beroende av ålder på det sättet tycker jag. Dessutom kan man ha (mycket) långt hår uppsatt också.
 

Inte alls ofta!

Skrivet av  Amatea
Beror på om du vill ha långt hår snabbt eller välvårdat hår och långsam utväxt. Mitt hår har blivit långt snabbast när jag INTE rör det med sax faktiskt. Vårdar det i övrigt på ett bra sätt med BRA schamppo, ingen fön etc så det brukar inte se slitet ut trots allt.