Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akut!- skillnad blondering och *hårfärgning*?

Skrivet av Amatea
Troddde jag kunde det här med hårfärger men blev förvirrad när jag frågade i butik.... Jag är blond med solblekta och ljustonade längder och med en hemsk mörk hårbottensutväxt på 5 cm. Längderna går i gult- usch! Jag vill nog (?) bli blondare och få bort det gula. Trodde det bara var att slänga i en permanent färg, tex. *skandinavisk blond* men butiken menade att det bara kommer att ge resultat på utväxten och inte de ljusare längderna. Hon sa att jag måste blondera mig för att få resultat och nu sitter jag med en blondering som ljusar upp 2-4 nyanser. Måste jag verkligen blondera mig? Varför kan jag inte ta vilken hårfärgning som helst? Om det står att man blir tex. ljusblond på paketet, blir jag inte det då?
Är livrädd att bli sådär billigt platina blond om jag använder blonderingen... tänkte göra det ikväll så akut hjälp vore himla bra!
Svar på tråden: Akut!- skillnad blondering och *hårfärgning*?

Som jag har förstått det...

Skrivet av  Cybertess
...så ger färgningen rätt ton på håret, ex.vis guldblond, medan blekningen gör håret ljusare. Förstår du?
 

Men...

Skrivet av  Amatea
Men om jag ÄR guldblond och vill bli ljusblond? Väljer jag en nivå 3 permanent hårfärgning kallad *Ljusblond* eller väljer jag en _blonderingscreme_ som heter *ljusblond*?
Väntar nog med färgningsproceduren tills i morgon kväll iaf så fler kommentarer är välkomna :-)
 

Tror att...

Skrivet av  Cybertess
...du kan välja vilken som och ändå bli ljusare, men kanske att den permanenta nivå 3-färgen inte ljusar upp håret lika mycket som blonderingscremen gör. Ah, vi får hoppas att någon annan kan förklara bättre. Jag är inte så insatt i blonderingsvärlden eftersom jag oftast haft andra färger. :-)
 

Glöm mina andra svar!

Skrivet av  Cybertess
Jag hade läst fel och missuppfattat! *muttrar*

Jag är nästan helt övertygad om att "skandinaviskt blond" visst skulle ge resultat på dina blondgula längder. Så länge färgen innehåller blekmedel (vätesuperoxid) så bleker den håret. Kanske skulle du behöva ha i färgen i utväxten lite längre tid än i det andra (redan blekta) för att det ska bli jämn färg över hela håret, men sånt ser man ju isåfall.
 

Artiklar från Familjeliv