Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det här med att få finnar i vxen ålder

Skrivet av *~*Gosbollen*~*
Har läst här att om man får finnar tex runt mens när man är runt 30 så har man hormonell obalans och borde kolla upp det.

Men egentligen, om man får finnar tex vid pms, är inte det ett tecken på hormonell BALANS istället (eller hur man ska utrycka det)?

Är man i fertil ålder så går ju ens hormoner upp och ner i cykler. Är det inte normalt då att vissa får tex finnar runt pms? Andra får humörsvängingar, endel torra slemhinnor!
Märker man en kontinuitet så borde det väl vara normalt?
Eller?
Svar på tråden: Det här med att få finnar i vxen ålder

Det där har du...

Skrivet av  maria65a
grubblat länge på tror jag *s*
Jo det kanske är som du säger, själv så blev jag av med mina pmsfinnar och acne på det stora hela (fast pms:arna var värst) när jag la om kosten.
 

hur

Skrivet av  Sara
la du om den?
 

det var mjölk

Skrivet av  maria65a
Det var mjölkprodukterna speciellt sötmjölk (vanlig drickmjölk) som var den största boven. Sen har jag även dragit ner sockret till nästan noll, äter väldig sällan finmalda sädesslag som vit pasta, vitt ris, vitt mjöl osv, tar mycket rapsolja dagligen plus att jag tar fiskolja som tillskott.
Det har fått min acne sedan 25 år tillbaka att försvinna. Hade hemska bölder kring mens och ägglossning och läkarna skrev ut medel som gjorde att hy blev bättre när jag käkade tabletter och smorde in mig men allt kom tillbaka hela tiden.
Tog ca 4-6 veckor med ny mat innan jag såg stor skillnad!
 

har du slutat med alla...

Skrivet av  malin
mjölkprodukter?
Mjölk, fil, yoghurt, creme fraish, gräddfil, grädde, ost.....allt????
Vad gör du om du blir bjuden, tex en gryta där du misstänker att den innehåller mjölk, grädde eller creme fraish? Hur "hård" är du?
Jag vill ha så mycket tips som möjligt för nu vill jag bli av med acnen!
 

Varför rapsolja och fiskolja?

Skrivet av  Modesty

innehåller de inte samma slags fetter? Riskerar man inte att gå upp i vikt av allt "oljande"? Hur mkt tar du?
 

men...

Skrivet av  Estethia ©
...i så fall så borde ju alltså den största delen kvinnor vara i hormonell obalans, eftersom det är mer vanligt att vara acnefri i vuxen ålder...

att vara känslig i vuxen ålder för något så normalt som menscykler tyder på att något inte riktigt stämmer.
det är ett detektivarbete att hitta orsaken.

att man däremot kan vara känslig i tonåren är knappast konstigt.
det är första gångerna då man upplever dessa hormoner och dess förändringar, och det tar ett tag innan cyklernas variationer är regelbundna och i "rätt dos". då kan man oxå reagera mer. vissa mer än andra.
 

jag undrar också...

Skrivet av  malin
men, att få några få, småfinnar kanske är normalt, men jag får finnar som ligger under huden (kommer inte på vad det heter) De växer i flera dagar och sedan, om de "kommer ut" så håller de på i mer än en vecka-ytterligare. Så en finne kan lugnt synas i två-tre veckor! Det är nog ändå inte normalt och jag är helt säker på att det är hormonerna som är i obalans....
Men _vart_ska jag vända mig, hur ska jag få hormonerna mätta? Vårdcentralen vill inte hjälpa mig!
 

Privatläkare!

Skrivet av  Modesty

någon som är ansluten till f-kassan om du ej vill att d et skall bli svindyrt! DÄR får du bra service, de är mån om sina patienter! Kolla i din telefonkatalog, finns både hudläkare o vanliga läkare!
 

Artiklar från Familjeliv