Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stresseksem - Vintereksem

Skrivet av Tröttmössa
får jag i ansiktet. Röda torra flammor på kinderna och undr hakan.
Har testat mildison !% i en vecka, då gick de bort. Smörjer mig kontinuerkigt med Locobasekrämen men det ger inte mer sig. Sommartid är jag fri från detta, men vintern så kommer skiten tillbaka hela tiden.
Hur skall jag få bukt med dem?
Svar på tråden: Stresseksem - Vintereksem

Erfarenhet sen 50 år minst..

Skrivet av  mårr-mor
Min mormor använde alltid Nivea Ultra, min pappa också som jobbade i skogen vintertid i stark kyla. Jag har alltid använt den vintertid och även sommartid när vi varit till sjöss.
Som jag har blivit lärd och alltid gör:
1.Tvätta Dig noggrannt på kvällen och smörj in ett tunnt lager. Eftersom Nivea Ultra är vattenfri får man verkligen smörja in den ordentligt. Den torkar liksom inte in av "sig själv" som typ lotion.

2. På morgonen tar Du en tvättlapp el. liknande och tvättar försiktigt av ansikte och där du smörjt med enbart kallt vatten. Torka Dig torr igen och sedan innan Du ska ut så smörjer Du på ett tunt lager.
Din hud är då skyddad från kylan eftersom Du täckt den med ett lager kräm som är vattenfri. Om Du ex.vis sportar och anstränger Dig märker Du att svetten försöker tränga igenom ..men som sagt Din hud är iallafall skyddad utifrån. Krämen säljs i mindre platta plåtburkar och finns ofta i vanliga livsmedelsbutiker. Kostar mellan 25-35 spänn typ. Funkar också bra som cerat. Lycka till från
 

Omega -3

Skrivet av  maria65a
Låter kanske märkligt men att ta omega - 3 fetter gör stresseksem bättre från insidan. Har man stora problem med eksem bör man försöka ta fettsyror av god kvaltitet tex Eye Q (ett märke) enligt rekommendation på burken (dubbla dosen i 6 veckor) och samtidigt smörja eksemen med havtornsolja, ringblomssalva eller - om det inte svider - aloe vera gel.

Har rekommenderat det till flertalet personer på jobbet och alla tycker sig ha blivit mycket bättre redan efter ett par veckor.
 

Artiklar från Familjeliv