Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fibrer?

Skrivet av MariaX m Gro 11/9
Hur får jag i mig mkt fibrer? Har förmodligen irriterad tjocktarm och vill öka mitt fiberintag lite mer handfast än bara frukt och grönt. Har hört att man ska äta 40 g fibrer om dagen, hur gör jag det? Vetekli? Linfröavkok?
Svar på tråden: Fibrer?

så här!

Skrivet av  maria65a
Byt ut vitt ris mot råris eller hela korn (mycket gott!), ät fullkornspasta. Ät endast bröd med hela korn i. Avocado är fiberrikt och så även kiwi och hallon. Strö linfrön på frukostyoghurten eller drick 2 msk linfrön som legat i vatten (ca 2dl) över natten - smakar hemskt ;-)
Strö färskkrossat linfrö över tex sallader.
Ät fiberrik gröt till frukost:

5 st katrinplommon, 1 msk russin/fikon, ½ dl linfrö (hela) 2½ dl vatten, 1 msk vetekli, ½ dl grahamsmjöl, salt.

Blötlägg frukt och linfrö dagen innan. Koka upp den blötlagda blandningen. Rör ner grahamsmjöl och vetekli. Låt koka i 10 minuter.
Servera lingonsylt eller annan sylt och mjölk till.

Eller gör egna frukostflingor:
3 dl veteflingor
3 dl havreflingor
2 dl rågflingor
1 dl vetekli/kruskakli
1 dl vetegroddar
1,5 dl russin eller annan torkad frukt
0,5 dl sesamfrö
0,5 dl hackade nötter eller mandel
2 msk nyponpulver


Lycka till!

 

börja långsamt!

Skrivet av  linda
Hej, jag vet att det är väldigt jobbigt med en sån mage som du har, vill bara säga till dej att börja långsamt med intag av fibrer eftersom du kan få mer problem annars, men det är bra att du börjat ta hand om din mage, stressa mindre och försök leva med det då ger det inte så mycket smärta.
Drick ochså väldigt mycket vatten när du äter linfrön, 2-3 liter.
 

För att vända det onda till att börja med

Skrivet av  ebba68
så fick jag rekommendationen att skippa socker (så klart), spannmål, ris och potatis. Alltså kött/fisk/fågel, frön/nötter och grönsaker återstår. Detta ska man äta ett par veckor (eller tills magen blir bra) samtidigt som man tillför nyttiga bakterier, t.ex Proviva, osötad yoghurt osv. När magen sedan är bra kan man tillsätta fullkornsbröd, råris, fullkornspasta och potatis, men man bör undvika socker, vitt mjöl och "skräpmat".

Detta gjorde jag och min mage är bra nu. Det enda jag fuskade med var att jag åt havregrynsgröt med sojamjölk till frukost ibland. Jag kan slarva nån dag, men inte mer. Då får jag börja om.
 

Tack för hjälpen!

Skrivet av  MariaX m Gro 11/9
Jag fick många bra tips där!! Frågan är hur jag ska bli mätt på bara fisk, frön/nötter och grönsaker?? Jag är veg och tål inte mjölk... Vad är frön om inte spannmål?
 

äta mycket

Skrivet av  ebba68
Med frön menar jag t.ex sesamfrön som jag gillar på frukostyoghurten. Linfrön är ett annat.

Det där med att bli mätt. Jag måste äta mycket och en del mellanmål.
 

Mätt - JA!

Skrivet av  maria65a
Själv äter jag inte sädesslag alls och man blir mer mätt av att äta mer protein och bra fetter än att äta kolhydrater så det borde inte vara något problem alls!
Mjölk uteslut jag till 90% ur min kost tidigare, är dock beroende av mjölk i kaffe så jag har trillat dit igen. Det är dessutom en sund och bra kost att äta om inte annat är det helt klart värt ett försök!
Läs här för att få tips:
http://www.staffanlindeberg.com/
 

Artiklar från Familjeliv