Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vårtor

Skrivet av A
Vet att jag läst någonstans här på föräldranätet att man kunde använda ättikssprit eller vinäger på vårtor. Någon som känner till detta? Tar gärna emot andra bra NATURLIGA tips. Vill inte använda apotekets produkter.
Svar på tråden: Vårtor

Några ideer

Skrivet av  Elsa B
Jag har läst om någon som använde silvertejp (sådan man har när man bygger t.ex.). Provat en gång på ett barn och tejpen gick inte att få att sitta länge där. Jag tror att det kan räcka att täcka vårtan om dagarna (så att man inte smittar andra om man badar/har gympa...) och mjuka upp den varje kväll i fotbad+ fila bort. Karlssons klister har jag mött folk som använt. Om man inte lider av vårtan vet jag inte om man behöver försöka bli av med den - de brukar försvinna av sig själva efter en tid.
 

Fukta vårtan

Skrivet av  camilla
med morgonsaliv varje morgon och låt lufttorka,det är det bästa tips jag fått och det funkade. På 2 veckor var den borta..
 

Onaturligt?

Skrivet av  Stettan
Så ättiksyra är naturligt, medan mjölksyra och salicylsyra som finns i Aco vårtmedel är onaturligt... förklara dig gärna.
Morsan har berättat att de körde med isättika förr på vårtor, det blev en hel del skador av det.
Lapis (finns på apoteket!) är inte så dumt.
Nagellack är dock bäst. Täpper till och så kroknar vårtan av syrebristen. Fast jag tror att det kan vara bra att få ner den till hanterliga dimensioner med något mer aggressivt först.
 

Tanken

Skrivet av  A
med naturligt var att jag ville slippa ämnen som dokumenterat inte är så bra. I Apotekets vårtmedel finns bla ämnet propylenglykol vilket är ett riktigt gift. Man använder detta ämne till att spruta på flygplan och då är det full skyddsutrustning som gäller. Jag tycker det är lite skrämmande och ville därför använda något mer "naturligt". Om ättikssyra är naturligt? Inte vet jag! Jag trodde att det kanske var det men får väl kolla upp det också.
 

Tanken var god, men...

Skrivet av  Stettan
propylenglykol är inte toxiskt. Då hade man inte haft den i apoteksvaror. Att den är hudirriterande i koncentrerad form är en annan sak.
Om man kollar ett Material Safety Data Sheet över den så står det att man får ont i magen om man dricker en deciliter. Värre var det inte.
 

Dessutom

Skrivet av  Fidde
är det så att propylenglykol är bara en av flera delar av vad de sprutar på flygplanen. Koncentrationen är dessutom bra mycket högre i det medlet än i vårtmedlet.
Har själv använt apotekets med liten eller ingen effekt, så jag tog helt enkelt nagelklipparen och klippte efter varje gång jag duscat. Fick bort den helt på 2 veckor.

 

Artiklar från Familjeliv