Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

har tappat mitt självförtroende totalt

Skrivet av linda
vet inte i vilket snack detta passar, jag har absolut inget självförtroende kvar, vart det tog vägen vet jag inte heller, kommer ihåg att det var väldigt dåligt redan i tonåren, är gift nu men mår väldigt dåligt inom mig, har ej pratat med nån psykolog eftersom det e så långa köer dit, men vad kan man göra själv för att hitta sitt eget jag, har märkt att jag ej kan ta kritik utan att bli sårad även om det är för mitt eget bästa mm, vill ju kunna ge mitt barn ett starkt självförtroende men hur när jag själv inte har något.
Svar på tråden: har tappat mitt självförtroende totalt

börja prioritera!

Skrivet av  Mamma Mu
Hej Linda! Jag är ingen psykolog, men tänkte kanske att jag kan försöka hjälpa till ändå.
Jag tror att roten till ett dåligt självförtroende ligger i att man inte tänker alls på sina egna behov utan bara gör allt för andra.
Försök att prioritera dig själv emellanåt, ta tid att pyssla om dig själv, ta ett bad eller gör något som bara du tycker är kul. Om du har barn, låt din man eller någon annan ta hand om dem under den tiden. Tänk ut en sysselsättning som du tycker är kul, måla, träna eller nåt sånt.
Tänk på att du är värd det hundrafalt!! Dessutom så kommer det gagna även dina närmaste om de ser att du mår bättre.

Kram! Hoppas att du mår bättre snart!
 

har också varit blyg och haft

Skrivet av  marie
dåligt självförtroende. Och det jag gjorde var att jag gjorde nåt som jag vanligtvis inte skulle göra ensam och det stärkte mig. Jag åkte på en kurs drygt 100 mil hemifrån utan att känna en endaste person, denna kurs var 2 v på hösten och 2 veckor på våren. När jag kom tillbaka på våren märkte alla en enorm skillnad på mig, jag växte som människa.

Nu säger inte jag att du måste ge dig iväg 100 mil men finns det nåt som du skule vilja göra? plugga, åka och shoppa själv, gå på spa så gör det.Gör nåt som du eg itne vågar göra ensam, åker du aldrig iväg och handlar själv så gör det en dag etc

hoppas det ordnar sig för mig

ps, jag har gett detta råd till flera st och det har fungerat inte över en natt men på längre sikt har dom tordas ta för sig mer av livet och därför vuxit som individer..
 

Jag har också

Skrivet av  NillaH
haft väldigt dåligt självförtroende, men lyckades vända det när jag fick barn. Jag tänkte som du, jag vill ju att mina barn ska ha en stark mamma. Dessutom insåg jag hur mycket jag missade i livet genom att inte våga. Precis som marie ovan så reste jag iväg själv på en kurs, som jag velat gå på länge men inte vågat tidigare. Sedan sökte jag nytt jobb, började plugga språk kvällstid på halvfart. För att våga redovisa inför de andra så tränade jag med ett jättebra band med avslappning, mental träning. Gå in på länken http://www.utbildning-co.se/sv/, där köpte jag bok och cd. Hennes bok och cd är verkligen toppenbra. Jag får självklart fortfarande arbeta med mig själv, men jag måste säga att jag är en helt annan människa idag än för 5 år sedan. I den vevan gick jag också ned 10 kg mha viktväktarna, nu har jag börjat träna, det ger också ett slags självförtroende att ha en starkare kropp. Börja med små steg, sätt mål, gå utanför din egen komfortzon - dvs gör något som du egentligen inte vågar! Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv