Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon med tips mot röd (sårig) stjärt (11mån) ?

Skrivet av Carin
Sonen håller på att få framtänder och jag kopplar samman hans lösa och ofta förekommande (5-7 ggr/dag igår och idag) avföring till detta. Byter blöja direkt men det verkar irritera och fräta på huden. Stackarn - han nästan skakar när jag försiktigt baddar med kallt vatten.

Har en stjärtsalva från Apoteket men det verkar inte hjälpa så bra.

Försöker lufta mycket men han är en stjärthasare så det gör ont att vara utan blöja och ligga still på rygg finns ju inte.

Har någon tips?
Svar på tråden: Någon med tips mot röd (sårig) stjärt (11mån) ?

Inotyol salva

Skrivet av  Lindis
Jag vet inte om det är den salvan du har från apoteket men den har funkat superbra för mej. Min dotter bajsade jättemycket när hon fick tänder och var röd, den hjälpte!! Om det inte hjälper med vanliga salvor kanske du måste gå till BVC/läkare och få salva på recept. Hoppas det går bra!
 

Jag smörjar lite med

Skrivet av  NillaH
inotyolsalvan nästan varje gång jag byter blöja och min son har knappt aldrig haft problem. Om han bara har kissat i blöjan behöver du nog inte ens tvätta, bara byta. Mitt BVC rekommenderar annars att man tvättar av bajset med olja om de är röda och såriga. Tvättcreme på apoteket är också väldigt skonsamt, behöver inte sköljas av (vatten torkar ut). Trycktorka försiktigt med mjuk handduk (jag använder gamla mjuka kökshandukar ibland). Min son hade faktiskt problem en gång när vi var på resa, då använde jag Natusan tvättservetter. Nu har jag istället köpt ICA\'s tvättservetter med Aloe Vera, efter tips här på fn. Hoppas det går över snart.
 

Tack

Skrivet av  Carin
Det är mycket bättre nu. Har samma erfarenheter av Natusan resp ICAs Aloe Vera som du! Lustigt.

Fast nog ska man väl tvätta när barnet kissat? Urinet svider ju som attan på den röda irriterade huden. Det skulle jag nog lägga en stark röst för att alltid göra!

Jag har en sprayflaska med vatten hängande på skötbordet som jag sprutar på och torkar torrt vid blöjbyten. Det funkar kanon!
 

Inotyol är den absolut bästa

Skrivet av  Skrållan
mot röd rumpa. Spec pga "tandbajs". Bägge mina har haft samma problem och spec min yngre dotter har haft känslig hud. Fick jättelätt nästan blåsor av denna "tandbajs". Men lite inotyol på och det läkte jättefint. Det blir också en skyddande hinna-mkt fet kräm
 

Bästa salvan!!!

Skrivet av  maggan
Det är Silon! Utan jämförelse!
 

tvätta inte med vatten

Skrivet av  en annan Carina :)
utan med olja. Om du ff ammar är ju bröstmjölk bra att smörja med. Weleda har en som heter "Calendula Babybalsam" liknar Inotyolen lite.
 

Ringblomssalva är bäst!

Skrivet av  Cia fembarnsmamma
.
 

Artiklar från Familjeliv