Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lugnande té?

Skrivet av Lova
Tänkte göra ett té till min kompis som har svårt att sova, vilka örter ska man använda sig av?
Svar
Citronmeliss
är milt rogivande och ett bra kvällsthé!
Salvia och pepparmynta lär också hjälpa till mot sömnsvårigheter. Mer vet jag inte just nu, för jag har inte mina örtböcker i närheten.
Skrivet av  Malva
Förutom citronmeliss
som jag själv tycker är toppen och mynta som Malva skrev så har du även lavendel, kamomill, humle, valeriana och passionsblomma. Sedan måste man veta om hon är gravid eller har några hälsoproblem för då böf vissa örter undvikas. Helt ok i alla lägen är citronmeliss, mynta, kamomill och lavendel.

Det är bra att äta havre innan man lägger sig, kanske en tallrik havregrynsgröt. Här kommer även lite fler tips från min hemsida.

Sova gott:

Regelbundna vanor - lägg dig vid samma tid varje kväll och gå upp samma tid varje morgon. Även under helger.

Svalt och mörkt - ha en bekväm och bred säng och en eller flera kuddar som är sköna. Sovrummet skall vara svalare än resten av bostaden.

Somna inte hungrig - ät gärna ett litet lätt kvällsmål innan du går till sängs. Ett glas mjölk och en banan är båda naturliga sömnmedel. Livsmedel som gör oss sömniga är de som innehåller höga halter av ämnet tryptofan. Tryptofan är en aminosyra som i kroppen är ett förstadium till signalsubstansen serotonin, som bland annat påverkar sömnen. Mjölk och honung innehåller gott om tryptofan. Kolhydratrika livsmedel som pasta är också ett gott tips för den som vill sova. En rejäl biff är fel, den innehåller proteiner som ger energi. Precis det man behöver för att hålla sig vaken och till dessert föreslås en rejäl chokladkaka.
Matens inverkan på sömnen handlar också mycket om mängden mat. Medan en liten kakbit till mjölken kan hjälpa till att göra oss behagligt sömniga har ett mastigt bakverk motsatt effekt. En stor måltid är alltid förödande för den som vill kunna sova gott. Det gör oss slöa men det innebär inte att man somnar för kroppen har nu fått en uppgift med att smälta maten.

För att sova gott:
Mjölk, honung, ost, ägg, valnötter, fågel, fisk som t.ex. tonfisk och skaldjur, frukt som t.ex. banan, aprikos, kiwi och plommon, grönsaker som t.ex. potatis och tomat, glass, pasta
Att undvika:
Kött (innehåller proteiner som ger energi), bönor och torkad frukt (all mat som är gasbildande), pommes frites (all svårsmält mat), choklad (och annat som innehåller koffein), alkohol (verkar stimulerande)

Motionera - gör det regelbundet. Regelbunden motion tröttar ut kroppen på ett naturligt sätt. Lägg dock inte träningspassen för sent. Minst 2 timmar och helst upp till 4 timmar före sänggående.

Undvik kaffe och cigaretter - koffein och nikotin är uppiggande. Alkohol kan skall man nyttja i små doser. Man blir visserligen trött av alkohol men sömnen blir av sämre kvalitet.

Ligg inte vaken länge - om du inte kan sova, så ligg inte kvar i sängen mer än 30 minuter. Gå istället upp och gör något avslappnande. Läs en bok, lägg en patiens, lös korsord och vänta tills ögonlocken börjar bli tunga. Prova med att somna om igen.

Stillsam musik ger ro - välj lugn avslappningsmusik. Det finns allt från delfinsång till rogivande havsbrus. Använd dig någon form av av avslappningsövningar.
Skrivet av  Nell