Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver ert bästa tips

Skrivet av Veronika m. Y. 030901
på huskur mot graviditetsillamående? Min svägerska är gravid i sjunde veckan och besväras av att hon kräks mycket. Finns det nånting jag kan göra för att hjälpa henne??
Svar på tråden: Behöver ert bästa tips

inte huskur men...

Skrivet av  Tant Grön
Jag mådde apa när jag var gravid. Fick då rådet av min BM att på apoteket fråga efter åksjuketabletter (och givetvis uppge att jag var gravid). Detta hjälpte mig.
 

Jag knaprade smörgåsrån

Skrivet av  Malva
så fort illamåendet satte in, men man kan dricka thé på färsk ingefära också, det dämpar illamåendet!
 

tack för svaret! *imt*

Skrivet av  Veronika m. Y. 030901
.
 

Åksjukeband eller....

Skrivet av  Pehrnilla med h
att äta 6 vitpepparkorn innan hon stiger upp på morgonen är tips jag har hört talas om men vet inte om det funkar.
 

Finns flera tips

Skrivet av  Nell
på min hemsida som finns länkad i min info.
 

Postafen

Skrivet av  Åsa med Herman
(aksjuketabletter) finns receptfritt pa Apoteket. De hjalper inte alltid mot illamaendet men de gor att man inte kraks sa mycket i alla fall!

 

Akupunktur

Skrivet av  SG
Det var det enda som hjälpte mig, och jag provade verkligen allt. Jag mådde illa dygnet runt hela tiden... Akupunkturen tog bort det värsta, jag kunde gå upprätt. Annars masade jag med en hink mellan rummen hemma...
 

Oj!

Skrivet av  Veronika m. Y. 030901
ännu flera svar! Man tackar så mycket, ska genast meddela henne det ni sagt!
 

Stor erfarenhet av detta.

Skrivet av  Ika
Jag har mått så pyton att jag har varit sjukskriven _hela_ tiden i alla mina tre graviditeter. Det jag har lärt mig av erfarenheten är:
- Drick ofta men lite. Är det riktigt illa så ta en tesked vatten var 10:e minut.
- Te med ingefära kan hjälpa ibland, förutsatt att man får det i sig.
- Knapra på torra saker, skorpor, rån, knäckebröd.
- Undvik fet och starkt kryddad mat.
- Fil och yogurt kanske kan va nått?
- Och det absolut vidrigaste, men nästan viktigaste (Det tog mig 3 grav. att inse....) Det är viktigt att äta i tid. Ja, det är hemskt att äta när man mår illa, men äter man inte något så mår man ännu sämre.
- Om inget annat hjälper så finns tabletter att få. Prata med din läkare.