Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tips om barnvänliga myggmedel önskas

Skrivet av Helen m. Jon-Erik -97 & William -02
Min 2-åring reagerar kraftigt vid knott- och myggbett. Vi vill gärna kunna åka ut i skogen utan att han ska bli dålig efteråt. Jag törs inte använda en massa myggmedel på honom och undrar om det finns andra alternativ som man kan använda på huden? Ett tjockt lager av någon salva eller olja???? Någon som vet?
Tack på förhand!
Svar på tråden: Tips om barnvänliga myggmedel önskas

sökte och fann:

Skrivet av  Tant Grön
Kopierar ett inlägg:

Det här skyr myggorna (2004-04-01 15:52:02) + -

Blanda en del äppelcidervinäger med tre delar mineralvatten. Den här blandningen har vi använt som ansiktsvatten, att badda på kliande bett och rengöra småsår med när vi levt campingliv.Man känner sig ren och fräsch men MYGGEN tar omvägar har vi märkt.
Testa, billigt och inga konserveringsmedel eller bekämpningsmedel utan bara naturligt. Om blandningen förvaras i kyl kan man ju ta sig en törstsläckande och nyttig styrketår oxå....

mårr-mor


 

Skvattram

Skrivet av  härvan
Skvattram håller mygg borta. Är även bra på att hålla andra ovälkomna småkryp borta. Förr i tiden la dem kvistar i hönshuset för att mot loppor och löss.
Jag har gnidit mig och myggornas favorit - min son med blad, och det har funkat bra.

Det står att den är giftig. Bekanta som prövade skvattram-te sov antingen som stockar eller blev grymt illamående. Så jag tror inte den är särskilt giftig.

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/erica/rhodo/rhodtom.html
 

Lavendel

Skrivet av  Hervor
Myggorna gillar inte lavendel så man kan gnida in sig med lavendelkvistar.
 

Näckens myggolja

Skrivet av  Trollmor73 m. 3 pojkar
www.nacken.se
Tror jag deras hemsida ligger på.
 

Tack för alla bra svar

Skrivet av  Helen.E m. Jon-Erik -97 & William -02
ska prova det ni tipsat om och se vad som funkar bäst för oss.
 

Artiklar från Familjeliv