Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Böjveckseksem...

Skrivet av Smulan 65 med Erik 15/9 *på besök*
...Det verkar som om Erik har fått ärva nåt ifrån sin far iaf. Han har fått ett rött område i vänster knäveck med massor av prickar i. Först såg det ut som om det var yttepytte blåsor (det kanske det var) blanka toppar hade prickarna iaf.

Nu ikväll när jag badade honom så upptäckte jag att prickarna finns lite varstans på honom. Uppe på skulderpartiet, vid blöjlinningen, baksidan av låren *suck*. Har inte hittat något i naveln och bakom öronen och i ryggslutet som pappa M har. Han kliar sig i nacken men där finns inga prickar. Kanske känner han på håret.

Är det någon som har erfarenhet så får ni gärna komma med tips och ideér för jag kan ingenting om sånt här. Gissar att man kan lindra klådan med 1%-ig Hydrokortison, men det har jag ingen lust att använda ännu. Vart kommer det ifrån, mat, tvättmedel eller värme eller kan alla tre vara boven i dramat? Eller vet man inte?
Någon som kan hjälpa mig med nån gammal huskur. De brukar vara bäst.

Tack på förhand
Svar på tråden: Böjveckseksem...

Här var det komjölksallergi

Skrivet av  Sterna
Enligt skolmedicinen har sonen ingen allergi men så länge vi låter bli komjölksprodukter här hemma så slipper han sina torra fläckar.

I övrigt tvättar vi med Neutral eller Grumme (med grumme behövs inget sköljmedels för at tkläderna ska bli mjuka och goa) och använder Eucerin (från Apoteket) både för hår och kropp.
Eucerin finns även med 5% karbamid (som gör att huden behåller fukten ifs torkar ut)

Fast gå gärna till en anteroposofisk läkare så får du bättre hjälp som kan göra att eksemen försvinner helt med tanke på att han är så liten än.
Slutar ni med mjölkprodukter kan det vara värt att veta att det kan ta ända upp till 3 månader innan man ser resultat.
 

Vart hittar man Antroposofiska läkare?...

Skrivet av  Smulan 65 med Erik 15/9
...bor i Karlstad och undrar således om det finns någon att tillgå här. HAde jag bott i Stockholmstrakten hade det varit lättare...

Tack för ditt svar.
 

Börja med

Skrivet av  Sterna
http://www.vidarkliniken.se
Ring och fråga så hjälper de dig rätt.
 

Artiklar från Familjeliv