Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Huskur mot mjölkskorv??

Skrivet av Ann
Hur får man bort eländet, har provat med acetylsyrevaselin men det kommer tillbaka så fort man vänder ryggen till. Dottern är nu snart 2 år och får det stup i ett! Vad gör man?

Ann
Svar på tråden: Huskur mot mjölkskorv??

Tålamod?

Skrivet av  otålig
till slut gav jag faktiskt upp med min dotter...
Jag prövade _allt_ som inte hjälpte.

Tillslut växte hon ifrån det. En dag kom jag på att skorvet inte fanns där!
 

Precis

Skrivet av  Lilith
likadant för mig och bägge mina barn. Det växer bort!

 

Simskola!

Skrivet av  NenNa m Ella 040110 + -98, -00
Jag vågade inte smörja vaselin i håret på barnen eftersom jag inte ville riskera att hårtvättandet skulle bli _ännu_ jobbigare - men efter en termin med simskola så har skorven i princip försvunnit för båda de stora barnen. På simskolna brukar de vara våta i håret tillräckligt länge för att mjuka upp skorven ordentligt - och det är ganska enkelt att övertyga barnen om att man måste tvätta håret ganska noga för att skölja bort kloret...
 

diskmedel

Skrivet av  Fumlan
tog jag till för att tvätta bort vaselinet. räckte med en gång. inte nyttigt säkert, men nog inte värre än 15 hårda schamponeringar med milt schampo.
 

vänta det försvinner!

Skrivet av  Lillkath
Det gjorde det på min dotter mä!
 

Använd vanlig mjukgörande...

Skrivet av  JULIE
...kräm _utan_ karbamid (karbamid kan svida/klia). Smörj in ymnigt i hårbotten, låt verka några timmar (eller över natten) och kamma sedan med finkam för att få bort skorven. Tvätta sedan som vanligt. Vanlig mjukgörande kräm är mycket lättare att tvätta bort än salicylsyrevaselin, men fungerar lika bra.
 

Jag har

Skrivet av  Monica med Amanda & Cornelia
gjort så med mina barn att när dom är blöta i håret efter badet så har jag kammat med en fintandad plastkam. Efter några gånger var skorvet borta
 

Artiklar från Familjeliv