Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

3-åring med stenhård mage ?

Skrivet av Loppan
Min treåriga dotter är ständigt hård i magen. Hon är ännu inte blöjfri utan står på alla fyra och verkligen klämmer när det är dags. Ibland kan det ta en timme för henne att få ut nå´t.

Vi har varit på apoteket och köpt stolpiller som bildar ett skum i tarmen. Detta ska stimulera att avföringen komer ut. Men detta kan man ju inte hålla på med i all evighet. Hon går regelbundet en gång om dagen, så hon går inte och håller sig eller så.

Har ni några tips att komma med innan vi söker läkare ? Kan vällingen (morgon och kväll) ha nå´t att göra med det ?
Nå´n i liknande situation ?
Svar på tråden: 3-åring med stenhård mage ?

om hon dricker välling!

Skrivet av  trollmamma
Borde du kunna testa o hälla i lite olja i vällingen o se om det hjälper o ge henne 3-6 katrinplomon var dag det borde hjälpa + mycket vatten !!
Undvik för mycket mat som gör en hård som blåbärsoppa, mycket ost, banan finns fler men kan inte komma på mer.
Lycka till!!
 

Tack för svar !

Skrivet av  Loppan
Det där med olja kan ju vara värt att testa ! Annars äter hon katrinplommon eller puré med jämna mellanrum. Försöker även få henne att dricka mycket.

Hoppas nu på att det blir bättre.

 

Har ni provat Lactulos?

Skrivet av  Anna m. W-01 & L-04
Det finns receptfritt på apoteket och fungerar bra för många. Vi brukar blanda det i FUN-saft, men det kan blandas vad som helst egentligen. Tänk dock på att ge extra mycket att dricka (det gäller föresten alltid vid förstoppning).
 

Lite tips

Skrivet av  Nell
från min hemsida

* Förstoppning:
Vid förstoppning bör man öka fiberintaget, dricka mer vatten och se till att tarmarna får acidofilus för att ge normal avföring. Du kan t.ex. äta torkade aprikoser, fikon, katrinplommon, mandlar, havre, fullkornsprodukter, linfrö, loppfrö (psyllium), morotsfibrer, mogna päron och färsk rättika samt dricka maskroste. Viss vitaminbrist leder till förstoppning. t.ex. B1, B5, B6, kalium, magnesium och zink. Om du t.ex. äter mycket protein, för mycket mjölkprodukter, vinäger, peppar och salt kan även detta leda till förstoppning.
 

du e överallt! ler! (imt)

Skrivet av  patricia med Emma-01+Lillebror +2 dag
f
 

Mitt tips

Skrivet av  stina
Hej!
När min tjej var liten fick jag tips att hon skulle äta messmör för att motverka förstoppning. Så jag blandade nån sked med sånt i vällingen. Men det kan man ju ha på macka etc. Funkade i alla fall...
 

tycker du ska prata med läkare

Skrivet av  marie
det kan vara glutenintolerans, det är inte alltid man blir lös i magen av det, det är sällsynt att blir hård men det förekommer.

JO, jag vet! jag ser gluten över allt sedan jag själv fick min diagnos för snart 5 år sedan (är 32)men faktum är att jag varit trög och hård i magen hela mitt liv. Bättre att kolla 1 gång för mycket eller hur? ett enkelt blodprov visar om hon har brist på de vitaminer och mineraler man kan få vid celiaki
 

Artiklar från Familjeliv