Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kalsium brist !!

Skrivet av trollmamma v36 bf 30/8 +Tor 02/11
Vad ska jag göra/äta mjölk ja det vet jag men jag gillar inte det speciellt men det måste finnas annat jag kan äta förslag??
Svar på tråden: kalsium brist !!

Hej trollmamma

Skrivet av  Nell
häe har du lite tips på var du hittar kalcium:

Ost, tofu, gröna baldgrönsaker, lax, nötter, rotsaker, broccoli, konserverad fisk, ägg, bönor är några tips.

D-vitamin påverkar upptaget av kalcium så se till att få D-vitaminrik mat samtidigt. D-vitamin hittar du i fet fisk, fiskleverolja, äggula, margarin, smör, fullkornsspannmål.
 

Ett jättebra kalciumintag

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
får man lätt av dolomitkalk. Jag är mjölkallergisk och äter ingenting med mjölk i- och har alltså svårt att få i mig tillräckligt. äter rätt mycket mediciner, så att ta kalktabletter _också_ har jag haft svårt för...

Sedan fick jag reda på att det i hälsokosten finns burkar med dolomitkalk. Ett vitt kalkpulver, smakar inget, luktar inget och går att hälla i mat osv. Man märker det inte ens, och en tesked om dagen är normaldos för vuxen (du är ju gravid, så du ska ha mer, hur mycket vet jag inte).
En stor burk (brukar räcka 4-5 månader för mig) kostar ca 60 kr i hälsokostbutik.
Kanongrej! Rekommenderas varmt.
 

Mjölkprodukter

Skrivet av  maria65a
I skandinavien äter vi extremt mycket mjölkprodukter men har ändå stora problem med benskörhet hos äldre kvinnor så mjölkprodukter är inte saliggörande på något sätt!
Tycker att Nells inlägg om vad man ska få i sig och tänka på är jättebra. Oroa dig inte för mjölken, man mår bättre utan mjölkprodukter :-)
 

tack för svaren !!

Skrivet av  trollmamma bf 30/8 +Tor 02/11
Jag behöver inte bli kalv vilken tur !*ler
Ska testa det pulvret låter som den min mamma använder när jag nämde det för henne visar det sig att hon ätit sån kalkpulver i fleva år !!!

o ska kolla det med Dvitaminen om det nu hjälper på traven !!!

 

Artiklar från Familjeliv