Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det här med vitpepparkorn...

Skrivet av Trix
Jag är emetofob (kräkfobiker) och är supernervös för mitt barns dagisstart i september. Har flera vänner som arbetar på fsk och de säger att alla blir magsjuka. Jag har inte kräkts på 20 år och vill helst aldrig mer göra det.

Mitt barn är 1,5 år - kan jag ge en sådan liten vitpepparkorn? Hur många isf och hur ofta? Hur många skall en vuxen svälja och hur ofta?
Alla andra knep för att undvika magsjuka tas tacksamt emot! God handhygien känner jag såklart till, men hur lätt är det om barnet är på dagis och man inte vet hur god den verkligen är där.

Hoppas ni inte tycker jag är fånig - för mig är det här verkligen ett jätteproblem som jag mer och mer funderar på att söka hjälp för.
Har kollat sökfunktionen, men där lyckades jag inte hitta någon åldersrekommendation och allt från 8-15 vitpepparkorn för vuxna enligt de inlägg jag hittade.
Svar på tråden: Det här med vitpepparkorn...

Skulle definitivt inte

Skrivet av  Sanna m Sacha 18/12-01
stoppa i en så liten vitpepparkorrn. Det är rätt starkt... Och kräksjukan går ju inte _hela året_, särskilt inte såhär tidigt på terminen. den brukar vara vanligast runt jul och framåt.

jag själv har testat vitpepparkorn, men det funkade inte på mig. Då tog jag tio åt gången, efter tips från nå\'n. Har fått förklarat för mig att viruset funkar så att det sätter "måttreflexen" ur spel. Så
om man tex dricker en deciliter vätska tänker kroppen "hoppsan här kommer tio liter-bäst att kräkas"- och det involverar ju mer än bara magen. Sedan kan ju placeboeffekten vara alldeles utmärkt- och det är ju förstås bra- så länge det har effekt.


Sedan tror jag att det både kan vara bra att söka hjälp- för det kommer finns situationer då magsjukan inte går att undvika med barn (Dock: 20 % av befolkningen är immun mot kräksjuka och kan vada genom eländet utan att få det!), och att prata medd dagispersonalen om det hela. En liten hygienpåminnelse skadar väl aldrig...;-) *man kan ju hinta*
På vårt dagis är de jättenoga med hygienen. Skötbordet spritas varje dag, alla barn har egna handdukar,madrasser,kuddar etc. Personalen också.

Hos oss fasade vi för det i våras, då vår kokerska har sin son på granndagiset och han fick kräksjukan, som de flesta barnem där. men, hon lyckades låta bli att ta med det till vårt dagis, så vi slapp. Då hade vi dock redan haft en omgång på vintern..._innan_ han började på dagis.

Lycka till, och hoppas ni slipper magsjukor.

 

Ok :-)

Skrivet av  Trix
Hade ju inte tänkt äta dem nu, utan när riskerna för att smittas ökar, men iom att jag är fobiker så vill jag vara "förberedd" så gott det nu går. Låter absolut bli att ge barnet då, och tar dem bara själv.

Tack för svaret.
 

Vet inget

Skrivet av  Mia
om pepparkorn, men det är ju inte helt riktigt att alla blir magsjuka på dagis. Min dotter har gått på dagis i 3 år och har under den tiden varit magsjuk bara en enda gång och då var det inte ens dagis som smittade (troligtvis).
 

Det låter ju positivt

Skrivet av  Trix
Nej, antagligen är det jag som överdriver det hela. Såklart kan inte alla smittas, men iom att jag är så rädd så försöker jag ju med alla medel undvika det...
 

funkar hyfsat på oss

Skrivet av  cajza
men det gäller vuxna och vi tar tio korn när barnen kommer hem med magsjuka. Det funkar om vi tar det i tid. Eller så blir det åtminstone lindrigare.
 

Tar dem själv då

Skrivet av  Trix
och ser om de hjälper. Allt är värt att provas för att slippa bli magsjuk.
 

ta dem inte hela tiden dock

Skrivet av  marie
för då hjälper det inte! ta 8-10 korn när du hör att det är magsjuka i farten bara
 

Det funkar

Skrivet av  Malin J
tycker jag i alla fall.
Jag och min man brukar ta en 10-12 st. Barnen ger jag 5 st var, de är 4 och 6 år gamla.

Precis som marie skrev ovan, så ska du inte ta dem hela tiden, men när mina barn fått det, så tar jag dem 2 gånger om dagen, några dagar i följd.

Även när jag känner mig kymig, så brukar jag ta ett gäng, och jag tycker (inbillning kanske) att det
hjälper.

Kan tillägga att vår äldsta pojk fick magsjuka härom vintern, 2 gånger på 10 dagar, lillebror (som går på samma dagis) och vi föräldrar klarade oss.

Och jag tycker inte du är fånig, vet precis hur du känner dig :-)
 

15 st för vuxna..

Skrivet av  Amelie m Saga & Tuva 020923
..och vad kan vara bra för en 1,5 åring??? Kanske räcker det med 2???
 

Alvedon

Skrivet av  Pat
Jag försåtr mer eller indre hur du har det. Är inte själv rädd för att spy men får ågren bara jag hör om spysjuka, vinterkräkan. När min dotter väl blir sjuk så går det hur bra som helst. Men jag oroar mig för att hon ska bli sjuk. Fånigt jag vet och URJOBBIGT.
Jag har en god vän vars pappa är professor i medicin. Han tar alltid alvedon, typ en dagsdos för vuxen, när barnen vart sjuka. Det är visst något i alvedonen som hämmar magsjuka. Det funkar bra för mig när "dotra" är sjuk.
 

Artiklar från Familjeliv