Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bästa tipset mot ond hals: Stretcha tungan!

Skrivet av Anna T2 *la la laaaa*
(Skrev detta nyss på OÄF men det hör ju hemma här.)

Ofta när man har ont i halsen så är det bara för att man har spända muskler. Tungan (lengua) är en lång och viktig muskel som man använder ofta, när man pratar, äter etc.

Det behöver alltså inte alls vara halsfluss så fort man får halsont. Man kan jämföra med att få ont i axlen om man burit en tung väska, då förstår man varför man har ont och masserar axeln. Så fort man får ont i halsen däremot, så tror man att man fått en infektion. Knasigt eller hur?

Hämta en ren frottéhandduk. Ta tag i tungan, dra ut den. Massera lätt sidorna. Du kommer att känna att det kliar och sticks. Efter ett tag kan du testa att ta i lite mer. De som ofta gör denna massage tar i så att det gör riktigt ont, som när man får nackmassage. Ondast och mest effektivt brukar det vara längst in på sidorna.

Eller: sätt tungspetsen mot insidan av nedre tandraden. Håll kvar den där (du får kämpa lite) medan du rullar ut tungan allt vad du kan. Sträck ut ända från roten! Det gör lite ont, men det gör det ju när man sträcker en spänd muskel.

Metoden skapades av sångpedagogen Ebba Nilsdotter, jag lärde mig knepet av en röstvårdarfarbror som jag gick till för några år sen och jag kör stretching flera gånger i veckan. Har mycket sällan ont i halsen numera!

Det är min bästa huskur!

Svar på tråden: Bästa tipset mot ond hals: Stretcha tungan!
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv