Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tranbärsjuice bra för urinvägarna?

Skrivet av tjejen
Hej,
jag är gravid i v. 31+. Jag har ätit en pencillinkur pga streptokocker B (GBS) samt halsfluss och har efter det haft stora problem med att det svider o bränner i underlivet. Urinodling har ej visat på urinvägsinfektion. Jag fick både slidkatarr o svamp efter pencillinkuren så det är svårt att veta vad det är som bränner...

Min fråga: har hört att tranbärsjuice kan vara bra vid ev urinvägsinfektion. Nån som vet om det "bara" lindrar svedan (vilket vore värt mycket!) eller även tar bort bakterierna eller vad det nu är som orskar urinvägsinfektion?

Tacksam för svar!
Svar på tråden: tranbärsjuice bra för urinvägarna?

Ja!

Skrivet av  Malva
Tranbär är bra mot urinvägsbesvär. Bären är inte bara vätskedrivande utan sammansättningen är obekväm för bakterier, om man säger så.
 

Det är de höga doserna

Skrivet av  charlotte m Benjamin03 o Flingan bf27/4
av c-vitamin som gör att bakterierna vid urinvägsinfektion inte trivs.

Jag fick uvi när jag var på långresa på Bali. Åt ca 1 kg citroner och det försvann.

Har tidigare ofta haft uvi och alltid blivit medicinerad. Men uvin har kommit tillbaka ganska regelbundet.

En gång när jag skulle flyga hemfrån London (gud ,jag låter som värsta jetsettaren :)fick jag också blod i urinen -även det gick över med citroner. Gick dock till läkaren när jag kom hem och då var alla bakterier borta:)

efter mina "naturliga" behandlingar så har jag inte haft uvi på många år.
 

Ja du lâter

Skrivet av  Jenny FR
som värsta jet settaren!! ;-)
Jag har haft cystiter ganska ofta , vet inte vad det heter pâ Sv ( ocksâ lite jet set över detta inlägget!!) med det kallas inte uvi.
I alla fall, du kan behandla det med antibiotika, men det âterkommer sâ ofta, menar du att det kan bli sâ om man tar för mycket C vitamin?
Det lustiga är att jag började dricka citron fast i varmt vatten i gâr, för att jag hade ont i magen!
Sâ det kanske jag skall fortsätta med, fast jag trodde inte att det skulle vara bra för magen, jag trodde att det skulle bli för surt men magonten gick bort!
 

Förlât

Skrivet av  Jenny FR
läste för fort, C vitamin skall förebygga!! Ok
 

Från alt med.

Skrivet av  Nell
Tranbärsjuicens effekt (2004-11-07 10:15:25) + -

om bakterierna inte har fått rejält fäste och fått föröka sig kraftigt. Då hjälper bara antibiotika.

Bakterierna har på sin yta fimbrier, ett slags hår, med vilka de fastnar i urinblåsans och urinledarnas väggar. Tranbärsextraktet förlamar fimbrierna, bakterierna får inget grepp och kan därmed inte föröka sig. När man dricker rikligt med vatten försvinner bakterierna ur kroppen. Hos kvinnor, som lider av återkommande urinvägsinfektioner, har bakterien en tendens att utveckla en speciell förmåga att fastna i urinblåsans vägg och då är en regelbunden användning av extraktkapslar på sin plats. Samtidigt lindrar antioxidanterna inflammationen. Vid akuta urinvägsinfektioner är det inte tillräckligt med att använda bara använda tranbär. Man måste också sätta in en antibiotikakur.

Man har funnit att de antibakteriella egenskaperna som man tidigare trodde berodde på surheten inte alls beror på det utan på tanninet (ett garvämne) som kallas proanthocyanidiner och dess egenskaper som hämmar bakterie tillväxt pga den förlamande effekten på bakterierna. Den sura egenskapen används istället i syfte av behandling av njurstenar.

Jag skall uppdatera min hemsida lite mer om bland annat tranbärsjuice tänkte jag så snart jag hinner. Det finns annars en del spännadne att läsa där om olika behandlignar bland annat även för UVI.
 

Hej Nell!

Skrivet av  Jenny FR

Jag tycker att det är jobbigt med UVI, för pâ mig kommer det tillbaka sâ ofta!
Jag har gjort scanners etc, för att se om jag inte har samma problem som min dotter opererats för, men det hade jag inte och inget har hittats.
Jag gâr frân antio till nästa, och jag har provat mycket, nu provar jag natur kappslar av tranbär, sâ fâr vi se om det kommer tillbaka!
Men det är verkligen jobbigt!
För jag oroar mig alltid att det skall gâ upp i njurarna.
 

verkar som du har som jag...

Skrivet av  anonymis
hej, vil bara säga att det verkar som om du har samma som jag dvs inte urinvägsinfektion, utan urinrörsinflammation. då hittar dom inte bakterier i urinen, och det svider oförklarligt och bränner...jag har haft mitt i två o ett halvt år nu, och azitromax hjälper månadsvis, men är dyrt. sen har jag druckit kolloidalt silver, vilket fungerat bra, nu har jag fått till baka svedan, och brännandet, så nu blir det kateter med silvernitrat som sprutas in i urinröret tre gånger i veckan i sex veckor tid. sista deperata försöket, annars finns inget bot.
 

Artiklar från Familjeliv