Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Blöjeksem/röd stjärt

Skrivet av Helena
Min dotter har blivit jätteröd i stjärten. Tidigare har det försvunnit på en dag med zink-salva och Dialon-puder. Nu är det värre... Någon som har något verkligt effektivt tips?
Svar på tråden: Blöjeksem/röd stjärt

Jag tycker att

Skrivet av  Charlotte m Benjamin-03 och Flingan bf 27/4
Bepanthensalva är oslagbart. Hjälper både mot såriga bröstvårtor och jätteröda stjärtar. Finns att köpa på apoteket.

Undvik under en period att tvätta med tvättlappar, särskilt perfymerade. Använd bara vatten och ev lite olja. Smörj in efter varje tvätt. Lufta så mycket som möjligt. Strunta i pudret.

Lycka till!
 

jag menar

Skrivet av  Charlotte m Benjamin-03 och Flingan bf 27/4
ju inte att du ska undvika tvättlappar utan våtservetter ju! Får skylla på graviditetshjärna.
Lycka till!
 

Vi kör med inytiol!

Skrivet av  trollmamma
fråm Apoteket .
Ibland kan maten påverka hur illa skärten blir plommon o nypon är en riktig bov så även stark mat.
om du ammar så bröstmjölk det bästa.
Det bästa med Inytolen är att man ska smörja rikligt då skyddar den samtidigt som den hjälper att läka.
vi tvättar med vatten o daxtvättcrem från Apoteket
 

om inte tipsen funkar

Skrivet av  [mia]
så kolla med bvc.. det kan vara en svampinfektion, och isåfall behövs speciell receptbelagd salva och ev. även medicin.
 

Ammar du?

Skrivet av  mormor
Om ja - äter/dricker du något surt? Citrusfrukter eller andra sura frukter, jos av citrus, någon nämde nypon o plommon, inläggningar, vinäger o likn, mycket socker mm? Om nej, får barnet något surt?
 

Nä...

Skrivet av  Helena
..det var ett bra tag sen... Hon är drygt ett år nu och dricker mest vatten, mjölk och morotsjuice. Äter allt möjligt, både burkmat och hemlagat.
 

finns det inte...

Skrivet av  kickilina
Zinkparafinpasta längre....inte salvan utan riktig pasta. Ett tjocktlager ska på. DET hjälper garanterat.
Mina barn är stora nu, minsta är 10 och detta har jag haft till alla tre.
Fanns på apoteket då.
 

Artiklar från Familjeliv