Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

till "kuben" och er som vet

Skrivet av "kulor"
Hej, du skrev den 8/10 om "kulor" man kan få upp i munnen. Jag får som småååååå grå/gröna grejer i munnen ibland, oftast bara en, men en sån liten ( inte ens en strl av en halv ärta ) stinker som en hel skithög verkligen.
Vet du vad det är och varför jag får sånna? Dom luktar verkligen bajs och jag har ingen aning om varför ja får upp dom. Men antar de kommer från halsen? Luktar ungefär som när man inte använt tandtråd på länge då man gör rent igen å sen luktar på tråden... Vet inte hur ja blir av med dom
Svar på tråden: till "kuben" och er som vet

Vad "lustigt"!

Skrivet av  J.
Jag tänkte precis göra ett inlägg och fråga samma sak! Jag kan trycka ut hur många "kulor" som helst från ett litet "hål" i ena halsmandeln. Det luktar verkligen bajs! Jag tycker att det är så jobbigt att gå omkring med dålig andedräkt pga dessa kulor, vill inte gärna pussa min man och inte stå för nära folk när jag pratar med dem. Jag har gjort ett halsprov som inte visade på någon infektion iaf, och sköterskan sade bara att "vissa personer har bara detta helt enkelt, och du kan prova att gurgla med munvatten ett par ggr om dagen". Så nu gurglar jag med NYODEX som man kan köpa på apoteket, men det verkar inte hjälpa mer än för stunden.
Vill också ha hjälp med vad man kan göra!
 

ensam i världen

Skrivet av  nissen
helt otroligt. Jag trodde verkligen jag var ensam i världen om ha ha dessa "kulor".

Vore jätteintressant om ngn visste mer???
 

Den förklaring som jag har fått

Skrivet av  TP
är att det är bakterier som samlas i små fickor i halsen/svalget och bildar dessa klumpar som man kan få upp ibland...

Jag har däremot aldrig hört hur man skall få bukt med dem... ...de hänger kanske samman med infektioner/förkylningar?
 

halsfluss eller infektion...

Skrivet av  Nilla -P:s puma
hittade detta:
"Status
Röda, oftast förstorade halsmandlar med vita proppar eller beläggningar." o s v
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=4220

och
"Om man har vita proppar i halsmandlarna är det ett tecken på att det pågår en ordentlig kamp mellan immunförsvaret och bakterier/virus" o s v
http://www.sno.nu/wwwboard/messages/6.html

Jag har vid enstaka tillfällen haft små vita, vitgula proppar. Då har jag lätt kunna peta bort dem.
Troligen är det väl i samband med nån förkylning eller så.

Halsfluss har jag inte haft nångång.


 

Artiklar från Familjeliv