Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Underliv-oont...

Skrivet av ammande mamma
Kliande, svidande, brännande, rött- men inga klassiska "svampflytningar". Jag blir galen o gråter för det gör så ont. Har prövat filmjölk men det lindrar bara för stunden. Vad göra?
Svar på tråden: Underliv-oont...

lactacyd?

Skrivet av  mamma med 2
funkade för mig! tror det var den nya tvålen som inte var så bra...
 

Lite frågor

Skrivet av  Miamamman
Hej
Har du haft det hela tiden sedan du började amma, eller efter hur länge. Sammanhängande eller i perioder? Har länge har du ammat?
Det kan vara lite olika saker, men det vore bra att veta hur länge du haft det osv.
Eftersom slemhinnorna blir tunnare och skörare blir man mer känslig mot tex tvättmedel, sköljmedel, tamponger, engångsbindor mm som man kan reagera på även om man inte gör det i vanliga fall.
Det kan vara ide att tänka till på tvättmedel. Ett milt oparfymerat och inget sköljmedel är bäst. För att vara säker på att allt försvinner så måste du tvätta allt i lådan så det inte förs över från gammal tvätt till ny.
Om du har mens (eller avslag) kan tygbindor vara bätre än engångs. Dels pga att det inte blir så tätt, men även eftersom dom inte innehåller kemikalier.
 

Vilken mardröm...

Skrivet av  Camelia
Det låter som om bakteriefloran är rubbad där nere. Att dricka Molkosan (finns på hälsokosten) och badda med det kan hjälpa - vet flera som provat det!

Jag vet dock inte om du kan ta det om du ammar, så hör efter på hälsokosten!
 

lactal gel på apoteket

Skrivet av  ellie
som du smörjer in med- återställer ph balansen i underlivet.
fråga dem på apoteket om det är lämpligt.
 

Apotekets olja

Skrivet av  Sissi som oxå ammar
Smörj med Apotekets bad- och duscholja, det funkar för mig när jag har samma besvär. Använd även oljan före du duschar, så torkar inte huden ut. Använd ingen tvål, då blir det uttorkat.
Jag tror att det kan kallas vestibulit det du lider av, och även jag. Himla tråkig åkoma, som desvärre inte har något botemedel. Blir det inte bättre, sök läkare och få någon bättre salva som hjälper
 

Artiklar från Familjeliv