Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alternativ medicin mot endometrios?

Skrivet av Gunilla H
Hej!

Jag har haft endometrios i över 20 år och är SÅ trött
på alla mediciner med läskiga biverkningar som jag
tvingats ta genom åren för att hålla endometriosen
borta.
Finns det någon som har erfarenhet av någon alternativ
medicin mot endometrios?
Jag ska väl kanske tillägga att jag har snabbväxande
endometrios, som kommit tillbaka snabbt, både efter
graviditet och efter avslutad medicinering.
Svar på tråden: Alternativ medicin mot endometrios?

jag vet inte..

Skrivet av  Anna
hur det yttrar sig och är där av nyfiken.

Senaste mensen för mig har varit "seg" inte lika "rinnande" som vanligt.Och jag blir lite orolig.
Med seg menar jag så pass att jag kunde ta på den utan att bli kladdig, det som va i bindan va som en klump nästan..typ snor..(fölåt likensles och beskrivningen)

Vet inte om det kan ha med byte at p-piller att göra.

Hur yttrar sig endometrios?

Kan tillägga att jag idag 1 vecka efter mens har stramningar i magen, från naveln och neråt, känns som om hurden är förliten.
 

Svårt att säga

Skrivet av  Gunilla H
Hej!

Det är så väldigt olika hur det känns och yttrar sig
för olika kvinnor som har endometrios.
Det finns alla varianter från dem som knappt märker
av dem, till dem som är direkt handikappade av
sjukdomen.
För mig har det varit en slags huggande smärtor runt
äggstockarna och en tyngdkänsla på samma ställen.
Men min endometrios yttrar sig så att jag får cystor
just där. Många får inte cystor, utan har härdar av
endometrioser i microskopisk storlek. Men det kan
göra precis lika ont det, det beror helt på hur det
sitter. Det enda sättet att helt utesluta att någon
har endometrios, är att göra en lapraskopi.

Du kan hitta mer information på Netdoktorn:
http://www.netdoktor.se/sjukdomar/fakta/endometrios.htm

Men om jag får göra något som man inte borde egentligen :-),
så skulle jag gissa att du inte har endometrios, med
utgångspunkt från hur du beskriver dina problem.
Jag hoppas för din skull att du inte har det, för det
kan vara en fruktansvärd sjukdom för en del.
 

:) tack

Skrivet av  Anna
Nu ska läsa på lite.
Blev lite orolig när mensen betedde sig så konstig, så jag var tungen att fråga.

Hoppas någon har ett bra tips till dig så du kan lindra dina besvär.

kram och tack igen
 

Anna!

Skrivet av  Ellen m Embla 1/4 -01
Du kan läsa mer om endo på www.wndo.just.nu också, det är en jättebra sida! Visste du att så många som cirka 15 % av alla kvinnor troligen har endo, även om många inte vet om det? De flesta tror bara att de har "mensvärk" , trots att de har så ont att de svimmar och kräks! Själv blev jag avvisad med orden "lite mensvärk får man tåla" men sedan jag fött barn utan smärtlindring och insett att mensen var sju resor värre krävde jag hjälp och fick också min diagnos! Sköt om dig och hoppas mensen rättar sig till så att du slipper vara orolig! Kramar / Ellen
 

Måste fråga dig!

Skrivet av  a
Gynekologen sa till mig att han inte kunde se några aktiva endo. Han undersökte mig med ultarljud. Kan man se det? Vet du?
 

Man brukar...

Skrivet av  Ellen m Embla 1/4 -01
...mig veterligen behöva öppna och titta för att kunna se eller konstatera endo? Cystor orsakade av endo kan man se med UL, men knappast endohärdarna i sig. Det är vad jag tror mig veta. Titta gärna även du in på www.wndo.just.nu! Kramar / Ellen
 

Gunilla!

Skrivet av  Ellen m Embla 1/4 -01
Hej, till att börja med! :)
Jag har diagnosen och använder sedan ett halvår något som heter MSM, aktivt svavel och det fungerar så att cellväggarna mjukas upp och kroppen får lättare att släppa ifrån sig toxiner och ta upp näring. Det ger immunförsvaret en större chans att arbeta bra, och jag har faktiskt *peppar-peppar-ta-i-trä!* inte haft några större besvär sedan dess. Från att ha spytt och svimmat av smärtorna och legat i ett par veckor varje gång har jag nu nått ett läge där jag tom kunde köra bil på mensens första dag förra veckan!!!! DET är framsteg. Vill du läsa om MSM så titta på www.msm.se.com (adressen är märklig men fungerar!)
Har du frågor så hör gärna av dig, här eller via mail, allt finns i min info! Kolla också gärna på endosidan: www.endo.just.nu, där finns bla en utmärkt mailinglista för oss drabbade! KRamar / Ellen
 

Kanske ska tillägga...

Skrivet av  Ellen m Embla 1/4 -01
...att jag först fick MSM genom min näringsterapeut som dessutom konstaterat stora obalanser i mina näringsvärden och dessutom frågade mig redan för ett år sedan om jag hade endo, hon antog nämligen det med ledning av bla mitt höga kopparvärde, candidan och en del andra "typiska" avvikelser...? Den behandlingen är tuff, svindyr och kanonbra, från att ha legat till sängs i två år har hon fått mig på fötter, läs gärna mer på min hemsida under Ellen - sjukdomen, länk finns i min info. Kramar igen!
 

Tack!

Skrivet av  Gunilla H
Hej!

Det låter ju väldigt intressant och jag tittade på MSM-sidan för att få mer information. Det stod inget om endo där, så jag skickade ett mail till dem igår och fick svar idag. Med tanke på dina erfarenheter och deras svar, så låter det helt klart som om det är värt att prova, så jag har beställt ett par burkar och ska börja prova så fort som möjligt.
Det kanske också kan hjälpa mot mina envisa svampinfektioner som inte ger sig, trots att jag provat diverse mediciner mot det.
Tack igen för att du tog dig tid att svara mig och vad skönt att du verkat komma tillrätta med dina problem!

Kram Gunilla
 

Hej igen!

Skrivet av  Ellen m Embla 1/4 -01
Berätta gärna hur det går, det kan ju vara roligt att höra eftersom jag inte träffat på någon annan som använt MSM och jag själv har så otroligt positiva erfarenheter. Bra att veta om man ska kunna rekommendera det till alla man tror skulle kunna ha nytta av det! En liten varning - i början tyckte jag det smakade pyton, men kroppens ph-värde ändras och efter ett tag smakar det inte illa alls - mysko men sant! Det viktiga är bara att du verkligen får i dig det, min terapaut säger att många får bättre effekt av betydligt dyrare kapslar (eller var det tabletter?) men jag tror det beror på att de inte tar det de ska eftersom det smakar illa. Men nu tycker jag inte det är någon utpräglad smak alls längre, så man vänjer sig!
Lycka till! Kramar / Ellen
 

Artiklar från Familjeliv