Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

gravid o förstoppad/hård i magen - tips?

Skrivet av undrande
Hej,
är gravid i v. 32+. Om någon har tips vad man kan göra när man är hård i magen/förstoppad vore jag mycket tacksam!
Kram.
Svar på tråden: gravid o förstoppad/hård i magen - tips?

Lite olika tips

Skrivet av  Lisa
Testa först att äta gröt på morgonen med linfrö strödda på.
Ta ett glas katrinplommonjuice till.

Annat tips är att köpa Lactulos på Apoteket, en oral lösning som är tarmreglerande. , det smörjer upp tarmarna liksom.tas en slurk innan man lägger sig.

Sen om det gått FÖR många dagar innan jag bajsat tog jag ett microlax för att bli av med allt. Hjälpte många gånger i flera dagar, ofarligt om man använder det med måtta. Det är en liten tub man tömmer i analen och som retar och man blir nödig. Försök håll dig lite extra när det trycker på så får du bättre effekt;)

Skitkul att skriva om;;

Jag blev lös i magen av mina järntabletter senare så det vart tvärtom.

Lycka till "på huset"
 

Fler tips

Skrivet av  Nell
från min hemsida:

Vid förstoppning bör man öka fiberintaget, dricka mer vatten och se till att tarmarna får acidofilus för att ge normal avföring. Du kan t.ex. äta torkade aprikoser, fikon, katrinplommon, mandlar, havre, fullkornsprodukter, linfrö, loppfrö (psyllium), morotsfibrer, mogna päron och färsk rättika samt dricka maskroste. Viss vitaminbrist leder till förstoppning. t.ex. B1, B5, B6, kalium, magnesium och zink. Om du t.ex. äter mycket protein, för mycket mjölkprodukter, vinäger, peppar och salt kan även detta leda till förstoppning. Ett sätt till att bättra på tarmrörelserna och tarmtömning är att röra på sig mera. Om man äter extra järntabletter under graviditet kan även detta ge hård avföring till en redan långsamt arbetande tarmsystem pga. graviditeten. Ett alternativ då kan vara att dricka nässelte för att öka järnet.
Trög mage:
0,5 dl rågflingor
0,5 dl linfrön
1 msk russin
1 msk veetekli
3 dl vatten

Blanda alla ingredienser och låt koka upp. Låt sedan sjuda 10-15 minuter. Med lite lingon till blir det en riktig hälsogröt att servera till frukost. Lingon underlättar matsmältningen.

Blanda saften av 1/2 citron eller 2 msk äppelcidervinäger med varmt vatten och drick på morgonen.

Te på mejram, timjan, rosmarin eller pepparmynta är också verksamt.
 

physsillium Husk finns på apoteket

Skrivet av  Kickilin@
och hjälper mot både stenhård mage som diareer kanonbra. Har även gett det till sonen som ibland får hård mage.