Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

magkatarr

Skrivet av Mia
vad kan man göra åt magkatarr?
Svar på tråden: magkatarr

Undvik

Skrivet av  Anso
stekt kryddig mat, mjölkprodukter och salt
ingen syrarik mat eller frukt
inget kaffe eller kolsyrade drycker - ej heller alkohol eller rökning

kul liv va ;) hoppas du mår bättre snart
 

Silikol

Skrivet av  Sofia*
Prova silikol. Det är ganska äckligt men jag tycker att det hjälper när magen stressar.
Ett annat bra tips, om man kan ge sig tiden, är att ta fem minter varje dag så du sätter dig och blundar och funderar över 5 saker som du kan vara tacksam för den dagen. Det kan ge positiva effekter åt hela dagen och är mycket avstressande. Jag antar att magkatarren är stressrelaterad.
 

Sluta stressa

Skrivet av  Nettiplätt
och se till att skapa regelbundna vanor. Ät lite på bestämda tidpunkter (max 3 timmar emellan) och tugga väl. Undvik starkt kryddad mat samt stekt mat, likaså kolsyrade drycker, kaffe och alkohol. Se till att sova gott, regelbundet och tillräckligt länge. Minimera stressmomenten i livet. Köp Novalucid på apoteket och ta det en stund (ca 30 min) efter varje måltid.

Hade magkatarr i nedre tonåren... det tog sin lilla tid innan jag var bra igen, så jag tror inte det går i en handvändning. Det kom ju inte över en natt...

Lycka till!
 

Örter och annat

Skrivet av  Nell
aloe som har innehåller slemämnen som bildar en barriär i magen som skydd mot kemisk och mekanisk irritation, havre som innehåller stärkelse som bildar en slemhinna med samma effekt som aloe, linfrö har en slemmedel som skyddar slemhinann mot irritation och lindrar smärta, läkemalva med slemämnen med samma egenskaper som bland anant aloen, kamomill med läkande effekt, lakritsrot som bland annat minskar saltsyraproduktionen, ringblomma är läkande, röllika är läkande, salvia är läkande, älgört läkande, smärtstillande och även inflammationshämmande som många av de andra örterna också är, vallört och indianalm kan också användas.
 

Banan

Skrivet av  Hwila
När jag haft magkatarr har jag haft ett enormt sug efter bananer, likaså en kollega till mig. Det är förmodligen inte bevisat, men vi tycker båda att det lindrar och hjälper!
 

Artiklar från Familjeliv