Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Konstant sugen på kanel.

Skrivet av Camelia
Jag är ständigt och jämt sugen på kanel sedan ett par månader tillbaka. Frossar i kanelbullar, dricker kanelte, har det på gröt och frukt...
Är det någon som har någon aning om vad det kan bero på? Är det något ämne som fattas mig?

(Och jag är 100 på att jag inte är gravid... ;-)
Svar på tråden: Konstant sugen på kanel.

hade jag också ett tag!

Skrivet av  maja
fast jag vet tyvärr inte vad det kan visa brist på, fast jag tror bestämt jag hört det någon gång...
men det är ju väldigt nyttigt och rekomenderas ju ffa till diabetiker för att sänka blodsockret, så ät på !

skriv gärna om du hittar info!

krammaja
 

Kanel

Skrivet av  Anso
sänker blodsockret oc minskar således risken för diabetes så det är väl bra =)
 

Intressant

Skrivet av  LenaP
Jag har också fått kaneldille och använder det mycket!
Jag äter t o m gröt helt utan socker, bara jag får vräka på kanel! *s*
Hoppas du får svar.
 

undrar jag med

Skrivet av  ebba68
Kanel ska ju vara bra för matsmältningen också.

Jag är också sugen på kanel sen en tid tillbaka. Men i morse fick jag syn på kardemummaburken bredvid och kände direkt att DET vill jag ha. Hade på massvis på filen och det luktade och smakade såå gott.
 

Lite om kanel

Skrivet av  Nell
Eteroljan stimulerar hjärtverksamheten, andingen, tarmrörelserna, produktionen av matsmältningssafter, svett- och urindrivande, tårflödet och slemproduktionen i näsan. Den har en starkt bakteriedödande, svampdödande och maskfördrivande verkan.

Kanel har en kärlsdammandragande verkan och en östrogen effekt som kan stärka livmoderns sammandragningar i samband med en förlossning (ej tas tidigare i graviditeten pga risken för framkallning av missfall). Kanel innehåller ämnen som motverkar illamående. Den lindrar väderspäningar, kramper och bekämpar tarminfektioner. Den hjälper till vid reumatiska problem och luftvägsinfektioner. Det stärker immunförsvaret mot frossbrytniingar och infektioner och har en febernedsänkande effekt. Den är användbar mot löss, skabb och andra hudinfektioner. Kanel lindrar vidare mental trötthet, förbättrar bristande koncentration och nervös utmattning samt lindrar depressioner. Den används även för att behandla candida.

En trevlig krydda med goda egenskaper *ler* jag har också fastnat för kanel *s*
 

Tack för svar!

Skrivet av  Camelia
Lustigt att vi är så många som har fastnat för just kanel!

Nell - stort tack för ditt svar - jag tror nu att jag har en aning om varför jag sedan ett par månader tillbaka är konstant sugen på just kanel.
För övrigt så är det ju rena universalmedlet, så jag fortsätter att frossa! ;-) Ska prova lite andra kryddor också. Tack!

Ett tips till er andra kanelälskare är ett te från Yogi som heter Cinnamon Spice - gudomligt gott!
 

wow

Skrivet av  Anso
vad intressant!
tack för infon!!!!