Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kardemumma

Skrivet av ebba68
ingefära och kanel. Är det bra för nåt speciellt? Jag blev så väldigt sugen på kardemumma och hade massor på filen ihop med ingefära, kanel och honung.
Svar på tråden: kardemumma

Ja ha då *ler*

Skrivet av  Nell
om kanel läs längre ned.

Ingefära används vid:
tillfälliga matsmältningsbesvär som t.ex. magknip, väderspännigar och brist på saltsyra i magsäcken. Man tar det för illamående svindel, yrsel vid sjösjuka, åksjuka mm. Man tar det vid kroniska inflammationer i leder och muskler, inflammation i gallblåsan etc. Den vidgar dee ytliga blodkärlen och ökar svettningen vilket leder till avkylning av huden. Bra när man har feber. Den är aptitstimulerande och hjärtstärkande. Anvädns vid förkylning, reumatism, frusenhet, hosta, trötthet mm. Den är antioxidant.

Kardemuman är: kramplösande coh väderfördelande, den stimulerar även den aptiten och produktionen av matsmältningssafter. Stimulerar nervsystemet, är antiseptisk och har ens tarkt slemlösande verkan i luftvägarna.Mycket effektiv mot candida. Kan användas vid kolik. Kardemumma med banan är bra vid graviditetsillamående. Den hjälper vid sura uppstötningar och sur mage, dålig andedräkt mm.

Tänk vad mycket bra vi har hemma i kryddhyllan *ler*
 

tack!

Skrivet av  ebba68
Jag känner mig frusen och snuvig, på väg att bli förkyld. Så det kanske är en bra blandning. Tack för ditt, som vanligt :-), kloka och uttömmande svar.
 

Artiklar från Familjeliv