Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

lökomslag mot öroninflammation

Skrivet av Åsapåsa
Hejsan!

Finns det någon som kan hjälpa mig? Jag undrar hur länge lökomslaget skla sitta och hur ofta man ska lägga det. Det är min dotter på 1 år som har + har haft öroninflammation. Hon har fått två penicillinkurer på mindre än en månad nu och jag vill verkligen inte att hon ksa åka på en till. Därför vill jag pröva lökomslag.

Hälsningar
Åsa
Svar på tråden: lökomslag mot öroninflammation

Vår mellandotter

Skrivet av  Minna
har under åren haft ett 15-tal öroninflammationer.
Vi brukar lägga lökomslag när hon börjar klaga på öronont.
Hacka lök och lägg i liten tygbit och knyt om med sytråd till en liten öronpropp. Lägg den i örat (tryck dock inte in den). Vi brukar ha den över natten.

Lycka till
 

Tack!

Skrivet av  Åsapåsa
Jättebra, nu ska jag pröva, för pluttan har fått feber igen, så det är nog inte bättre än att hon har en ny på G :-(

God Jul!
 

Så här gör du

Skrivet av  Åsa m A&E
enligt "antroposofiskt tradition" och som vi brukar göra:

http://www.husapoteket.org/index.html

klicka dig fram till öronont-lökomslag under "tillfälliga sjukdomar symptom". Skulle inte stopp in något _i_ örat eftersom det är lätt att det blir för starkt. Lök kan "bränna" trumhinnan. Innan 2års ålder rekomenderas inte heller att man avvaktar nämnvärt eftersom småbarn har mjuka huvudben/skellett och infektionen lätt sprider sig. Men för barn äver 2 år funderar ju även traditionell sjukvård att byta rekomendationer och även här rekomendera att man avvaktar.
 

näe, det funkade inte nu

Skrivet av  Åsapåsa
Tack för länken. Vi blev ju tvungna att åka till VC ändå. Så nu har min lilla plutta fått sin 3:e penicillinkur på en månad :-((
Jaa, hon är ju bara 1 år så... Men problemet har nog egentligen varit felaktig dos de andra två gångerna. Dels fick hon bara 5-dagarskur och så tog de den lägre dosen. Hon väger 10 kg och då väger väl läkarna mellan att räkna dosen som är upp till 10 kg eller 10-20 kg. Vi har väl haft lite otur, och det känns ju jättetråkigt. Nu ska vi ta det lugnt hemma under mellandagarna så att hon får komma igen ordenltigt.
 

hej åsapåsa!

Skrivet av  maja
jag har inget tips ang lökomslag, men väl ett tips ang öroninflammation!
i väääldigt många fall är det mjölk som är boven i dramat. mjölk är otroligt slembildande och många "öronbarn" blir helt av med sina problem. värt att prova! om du ammar, så bör även du avstå från mjölk!
lycka till!!

kram maja
 

jasså?!

Skrivet av  Åsapåsa
Jaa, jag visste ju att mjölk är slembildande, men tänkte ju inte så långt som att det påverkar under förkylning. Jo, jag ammar så jag får väl dricka svart kaffe när hon är förkyld.
Tack för tipset, och gott nytt år!
 

Artiklar från Familjeliv