Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

när visste ni

Skrivet av elin
att ni ville behålla barnet?

ni som fått stöd av vänner, var det självklart för dom att hjälpa till?
hur bad ni annars?
Svar på tråden: när visste ni

Jag gick...

Skrivet av  Tweedy
hos en kurator vid 3 tillfällen. Det råd hon gav mig var att boka aborttid för att kunna pressa fram ett svar.. Det var det bästa råd jag fick av henne!!

(I sjätte veckan fick jag reda på att jag var gravid och i 11:e veckan tog jag det defintiva beslutet att fortsätta min graviditet)

Mina föräldrar och min syster har ställt upp i vått och torrt under den första tiden. Det var mer en självklarhet för dom än det var för mig. Jag gav mig ivf fanken på att jag skulle greja detta, även om jag stått där själv!
 

Jag

Skrivet av  jenny med prinsessan
var nog inte helt säker förrän i vecka 10-11.

Har aldrig förväntat mig stöd och hjälp från andra men både min familj och några vänner har hela tiden funnits tillhands och ställt upp om jag behövt nån hjälp.
 

Jag visste ganska

Skrivet av  Lena S (som varit ensam & Gravid)
tidigt att jag ville ha detta barnet , mot pappans vilja. Och i mitt fall var jag ganska rädd för vad andra skulle säga och alla var positiva trots att detta var mitt fjärde att jag skulle bli ensam med fyra, alla har ställt up både under graviditet och sen, jag har inte bett om det utan de bara fanns där, det är nu tre år sedan hon föddes och med facit i handen skulle jag göra samma sak igen. Pappan finns med på sitt sätt men aldrig att han har henne nån längre stund elelr regelbundet...
 

Innan jag fått

Skrivet av  Mamma E
svart på vitt att jag var gravid, visste jag att jag inte skulle kunna göra någon abort, även om det var pappans alternativ. Grubblade dock fram och tillbaka ett tag om jag skulle göra som pappan ville iaf, men kom fram till att ..hellre själv med barn nu än att om några år iaf sitta där singel och sakna barnet jag kunde fått.

Det enda jag tänkte på, med att bli själv om barnet, var om det skulle gå ekonomiskt under föräldraledighet - men barnbidrag + underhåll är ungefär samma summa jag går miste om genom att vara ledig (fast nu tar jag bara ut 5 dar för att få ledigheten att räcka längre och har således ganska dålig ekonomi just nu och får ta av sparpengar).

 

jag

Skrivet av  lowen m Alizé
visste på en gång att jag ville behålla barnet... jag visste inte vem som var pappa. men att göra en abort var för mej otänkbart...

mamma ställde uppp hela tiden å även mina vänner... det var som en själklar het..

jag tror inte ensam är stark... men behöver lite hjälp ibland..



 

visste från början...

Skrivet av  emilsmamma
... innerst inne men förnuftet sa nåt helt annat. Men diverse underlag så beslöt jag mig för att behålla barnet "tack gode gud" för det är det bästa som hänt mig. Då min historia e lång så e det inte nån ide att gå in på den nu *L* men jag kan säga dig detta att skulle någon fråga mig idag hur jag skulle göra om jag fick spela tillbaka tiden så är svaret - jag skulle göra samma sak men det enda är att jag inte skulle kämpat för att få papper på att pappan verkligen var pappan. kram och lycka till! =)
 

tack för alla svaren!

Skrivet av  elin
jag är jääätte tacksam för att ni vill dela med er av era historier! det är så svårt att veta om man gör rätt eller fel.
jkag ska beställa en tid för abort och se om jag kan bestämma mig. det är det svåraste beslut jag vart med om!
 

Artiklar från Familjeliv