Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

till elin om du e där =)

Skrivet av emilsmamma
undrar bara hur det har gått för dig? det var ju några dagar sedan så berätta gärna om du vill...

kramisar
Svar på tråden: till elin om du e där =)

visst ska jag berätta

Skrivet av  elin
jag bestämde mig för att boka en tid för abort. men sen ringde jag mvc istället och jag ska på inskrivning. jag har redan fått sett mina barn, fick en liten blödning och åkte till kk. fick göra vul. och barnen låg där. ja visst hinnsäckarna i alla fall. jag väntar tvillingar! det var bra med dem.
det kommer säkert bli tufft men jag har pratat med min familj och de ställer upp. jag skulle gärna vilja ha lite stöd från pappan, ekonomiskt t.ex.

kram och tack för att du tänkt på mig

jag forstätter skriva här och berätta!
 

Grattis..

Skrivet av  Mamma E
..och två på en gång till och med!!

Du har väl inte kommit så långt i graviditeten än, när är bf?
Det enda ekonomiska stöd du får från pappan (om han nu inte väljer att vara delaktig) blir ju underhållsstödet (2x1173.-) och sedan blir det ju dubbelt barnbidrag oxå á 950.-.

Ett litet tips (till knytena är födda) är, om du inte redan har, att skaffa tvättmaskin (torktumlare) och diskmaskin om du har installationsmöjligheter för det, då det kan bli svårt att komma iväg till tvättstugan (om den ligger en bit bort) med två små + massa tvätt.

Jag är glad att jag skaffade det innan sonen föddes, nu när han blivit lite större vill han jämt vara där jag är (och helst i famnen) och hade jag inte haft dom maskinerna hade det svämmat över av både disk och tvätt.

Kan verka som en dyr investering med tanke på allt som behövs till bebisarna, men spar in en massa tid och spring i trappor att kunna tvätta när som helst.

Alternativet vad gäller vagn är ju att köpa begagnat.
Barnkläder (upp till strl 80) är inte speciellt dyrt per plagg (tycker inte jag som mest köper på H&M), men från 86 och uppåt kostar ett plagg (=tröja) ungefär vad du får 2 bebisplagg för så då börjar pengarna rulla.
Har du möjlighet så spara en slant per månad redan nu till extrautgifter som kommer komma så småningom..
 

grattis!

Skrivet av  emili
åh va kul med två!
håller med mamma e vad det gäller tvättmaskin,jag är ensam med en treåring och skulle behöva tvätta en maskin varje dag nästan,men har ingen plats för nån så det blir till att springa i trappor....
appropå pappor så var min dotters pappa inte ett dugg intresserad av att bli pappa,men när hon väl var född gick det mycket bättre,nu är han en underbar pappa som verkligen bryr sig och tar hand om henne! så de kan förändras....
var bor du? kolla om MINNA föreningen finns i din stad,en förening för ensamstående gravida.jättebra!
lycka till!
 

stort grattis!

Skrivet av  mija *på besök*
HÄRLIGT! med tvillingar! Underbart verkligen ååååh vilket mirakel! Tufft såklart att gå igenom graviditeten själv, och tufft att ta hand om två på en gång! Men är man inställd från början på att vara ensam, är all "hjälp" bara bonus!

jag har gudbarn som snart är två år, en pojke och en flicka, jag var med dom supermycket första året, och dom är så härliga!

Tipset om Minna är verkligen bra! Jag gick i föräldragrupp på minna här i göteborg, *snyft* sista träffen med bebisarna är nästa vecka :(

Hjalmars pappa och jag gjorde slut i början av graviditeten. Mer om Hjalmar, som nu är tre månader, på www.underbarungen.se

kram och lycka till!
 

ELIN TITTA HÄR

Skrivet av  ll med. två
Kolla på denna sidan www.barnochsant.se där skriver mångamångamånga tvillingmammor och det finns en och annan ensamstådende där oxå som du säkert kan få råd och stöd av.
Lycka till och kanske ses vi inne på barn och sånt!

kram
 

tack snälla ni

Skrivet av  elin
för era råd och tips. och gratulationerna så klart!
det är ju mycket pengar till både tvättmaskin och diskmaskin men jag förstår att det nog är värt det! jag har redan börjat lägga undan pengar.
hjälp vad är det för stora saker jag behöver köpa?! (jag tänker köpa beg.)
-tvillingvagn
-sängar
-skötbord...
det står still i huvudet!
bomba mig gärna med mer förslag *ler* jag har ingen bil så bilbarnstol blir väl onödigt?

tack också för alla länktips. tyvärr finns inte minna där jag bor men kanske nån liknande förening? det ska jag kolla upp.

kläder sa min väninna att jag inte behöver tänka på för man får så mycket ändå. men får man verkligen SÅ mycket? jag ska titta på länken som ll med. två gav mig också.

för övrigt mår jag och tvillingarna bra men jag börjar känna av lite graviditetshormoner!

kram elin
 

Kläder får man nog vanligast

Skrivet av  Mamma E
i första present när barnen är nyfödda, (har man många bekanta kan det förstås bli en del kläder) men dom växs ju snart ur + att det blir några ombyten per dag om dom kräks mycket.

Saker som behövs:
Täcke, kudde, påslakan, spjälskydd till säng (+ kanske någon mobil).
Regnskydd, myggnät, åkpåse (vinter) till vagn.

Annat som kan behövas (kanske inte omgående):
Matstol
Bärsele el sjal
Babysitter + babygym
Hoppgunga
Gåstol

Själv har jag fått låna både vagn, skötbord, säng, bilbarnstol och kläder och har alltså inte pungat ut speciellt mycket pengar på dom första "måstegrejorna".

Bilbarnstol behöver du kanske inte köpa om du inte har någon bil och inte heller åker regelbundet. Där jag bor får man låna av BB till barnet är 8 månader för 300.-.
Behöver man bilstol tillfälligt kan man hyra billigt av Räddningstjänsten (åtminstone här).

 

Mamma E

Skrivet av  elin m twins
tack för tipsen! jag har skrivit ner alla saker jag måste köpa/låna på en lista.

vagn problemet har redan löst sig! det bor en familj med tvillingar (ett år) i ett hus en bit bort. vi har hejat på varann några gånger och igår berättade jag att jag också väntade tvillingar. så de frågade om jag hade någon vagn, nej sa jag. vad bra, för vi har en gammal tvilling vagn i förrådet som vi inte har kommit oss för att sälja än, men då kan ju du få den!

kram elin *glad*
 

Hej Elin.

Skrivet av  Muija
Ett riktigt gott råd när man inte har såmycket pengar. Gå på Loppis det är super bra. Och du, bara för att det är tvillingar så behöver man inte ha likadana kläder på bebisarna jag menar då med att det blir ju lite dyrt att köpa nytt om man ska ha lika, men som sagt gå på Loppis.

Vore kul att vet lite mer om dig tex hur gammal är du vart bor du och liknande.

Häls Muija
 

Köp inte onödigt mycket saker

Skrivet av  Susanne
Min erfarenhet av att få barn var att man egentligen inte behövde så mycket saker som man trodde. Min son sov till exempel aldrig i sin spjälsäng, utan hellre i vår säng eller i sin babylift i början. Nu sover han på en madrass på golvet (noll fallrisk) eller hos oss. Hoppgungor och gåstolar och sånt kan man köpa senare om man märker att man behöver det. Min son älskade hoppgungan som vi fick låna, men använde aldrig den lånade gåstolen.

Barn vill oftast vara med när man gör saker och om jag vore du skulle jag satsa på en bra bärsjal som man kan bära tvillingar i. Det finns begagnade att få tag på, eller så kan du sy en själv. Kolla på www.leffesomias.com längst ned så ser du en bild på en pappa som bär båda sina tvillingbarn i en sjal. Jag vet ingen bärsele som kan ta två samtidigt.

Det är jättebra att du har fått en tvillingvagn, men annars tror jag inte att du måste ha så många barnsaker direkt. Om du kan få saker gratis eller väldigt billigt så är det väl bra, men jag tror att många blivande föräldrar i onödan känner sig mer eller mindre tvungna att investera i en massa saker.

Min måstelista:
Vagn + regnskydd och ev. myggnät (vi har nästan aldrig använt vårt nät)
Bärsjal/sele
Kläder
Blöjor
Skötbädd alt. tjock handduk på golvet
Amningshjälpmedel om du vill amma (amningsinlägg, bh, mjölkuppsamlare mm)
Frottélappar från IKEA (Vi köpte 30 st för 3x29 kr, bra som tvättlappar, torka kräks och snor med mm)

Annars tycker jag inte at tdet finns något mer som man MÅSTE ha från början. Billiga Mammakläder finns för övrigt nya på H&M eller begagnade lite överallt.

Lycka till!

mvh,
Susanne
 

Artiklar från Familjeliv